BERGENS TIDENDE 1. FEBRUAR 1965:
«Med sørgeflor og blomsterkrans på lokomotivet gikk siste persontog tur-retur Bergen-Nesttun lørdag kveld, og en livligere tur Bergen-Nesttun-Bergen har vi aldri opplevd». Slik rapporterte Bergens Tidende 1. februar 1965.
Toget var stappfullt av entusiastiske «trafikanter» som ville ha med seg den historiske turen. At både ordførere, distriktssjefer og statsråder glimret med sitt fravær, ble registrert av avisen. Også at ingen offisielle taler ble holdt.
«I stedet talte hver enkelt med styrke og overbevisning til sin sidemann om det kortsyn som hadde gitt lokalbanen dens dødsdom», fortalte avisen.
Og det ble pratet – og sunget – livlig i vognene. En gruppe venninner stemte i «Mot rikare mål å trå …»
Lokfører på siste turen var Paul Haukeland, som hadde ført toget på denne strekningen siden 1937. Nå tøffet det en siste tur-retur Bergen, mens det passerte kjente og kjære stasjoner som Kloppedal, Hop, Paradis, Olderhaug, Fjøsanger, Kristianborg, Minde og Kronstad.
Neste dag tok strekningen Kristianborg – Bergen tre ganger så lang tid med buss som den dagen før hadde tatt med toget.
I en annonse i BT samme dag kunne det leses: «Til jernbanen. Takk for behagelig reise og lesestunder. Lokalreisende fra 1938.»
Gymnasiaster fra Fana Kommunale Høgre Almenskole brakte med plakater som talte sitt klare språk om deres forakt for de som hadde besluttet nedleggelse.
Gymnasiast Terje Hansen målbar elevenes vrede: «Vi bebreider ikke ordfører Jacob L. Berstad. Han har gjort hva han kan. Men nikkedukkene i departementet bebreider vi», sa unge Hansen fra toppen av en bagasjetralle. Og han la til: «Lokalbanen kommer nok igjen om noen år».
«En vektig spådom», kommenterte BT.
Og visste ikke hvor rett det var!
Hva mener du om at politikerne la ned lokalbanen mellom Bergen og Nesttun i 1965?