Perlende

Perlende

Kommentarer

  • Sebastian Alexander Solberg

    .sda

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003198134725 Sebastian Alexander Sebby Solb

    .sda

  • http://twitter.com/SebAlex97 Sebastiaη A. Solberg

    Jeg synes barneprisen burde vært mye lavere. Vi har tross alt verken inntekt eller andre transportmuligheter tilgjengelig. Voksne er litt bedre stilt, at de må betale dyrere er greit, men en urimelig prisøkning som dette er drøyt. – At det å ha skysskort er billigere er bra, men kanskje man heller kan gjøre skysskort ordningen billigere og dermed lokke til seg nye kortkunder, istedenfor å øke prisene for å tvinge folk? – Synes ihvertfall at elever i videregående og ungdomsskole burde hatt gratis skyss! – Vi tar mye buss, og kunne spart en formue. Selv tar jeg 800 busser til og fra skolen i året, og sikkert 300 busser til og fra annet. Tenk om jeg ikke hadde hatt skoleskyss? Jeg bruker nesten 3000 kroner i året på disse andre bussene og det er skikkelig urettferdig!

    • ingvild

      Men da burde egentlig det som kalles voksenbillett gjelde fra 18 og oppover. Jeg nekter som 16- åring å betale en formue for å ta buss. Jeg får meg ikke jobb like lett som en over 18, jeg kan ikke kjøre bil til skole osvosv.

  • http://twitter.com/SebAlex97 Sebastiaη A. Solberg

    Forresten! Barnebiletten skal ikke stige med 10 kroner :) Men med 1 kroner! Så barnebilletten koster fra neste år 15 kroner, men selv det er for mye! Den burde heller ha godt ned tilsvarende!

  • Askøygutt

    Jeg er 16 år og bor på Askøy. Jeg bruker 3000 kr på busskort hvert år. Dersom jeg skulle tatt bussen til Bergen der jeg nå går på skole måtte jeg betalt 37 kr. Prisøkning? Nei takk!

    • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

      Hvis du reiser så mye med buss betaler du vel ikke kontant til sjåføren hver gang? Det er bare da det skal koste 37 kroner. Det er et virkemiddel for å få deg til å bruke kort slik at bussturen går raskere for alle. Hvis du fortsetter å bruke busskort, vil du knapt merke noen endring i prisen i det hele tatt.

      • Slankomando

        Vedder på at Gunnar jobber for Skyss eller har nære slektninger som gjør det. Ikke noe galt i det forsovet, men vanlig dødelige har et bredere syn på busskollektivet.

        • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

          Jeg jobber «forsovet» overhodet ikke for Skyss, eller kjenner noen som jobber der. Jeg er bare motstander av å alltid tillegge offentlige instanser onde hensikter og prøve å se det verste i alt, på bekostning av fakta. Det er altfor mye syting og klaging i kommentarfelter.

  • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

    Hva er galt med å få seg kort og betale omtrent samme pris som før? Eller å kjøpe billett via SMS? Poenget er at sjåføren skal bruke tiden sin til å kjøre buss istedetfor å være billettselger. Rutene tar lang tid siden folk står i kø og fomler med kronestykker. Unge mennesker bør ikke ha noen problemer med dette.

    • Brille

      Ja og det er kjipt for bla. turister som ikke er klar over denne spesifikke særegenheten i Europa.

      Det er dem som må betale dyrt på bussen. Bussene var effektive før også når en betalte på bussen, men befolkningsammensettningen har endret seg, slik at er det penger på bussen i dag, ja så blir den ranet. Det er det som er problemet !

      • elzapp

        Det er dagens situasjon som er særegen i Europa. De fleste andre steder har slike ordninger allerede. I tillegg vil du i f.ex. London ikke få veksel. Så betaler du med en 50-lapp, så koster det 50.

      • Steffen

        Andre byer u europa har lignende systemer allerede. så dette er ikke noe særepreg bare i norge. Jeg forstår godt at de ønsker å gjøre det på den måten. nettopp oga det innebærer en risiko for sjofører å ha penger i bussen grunnet rans fare. men også pga det også er lett for sjofører å underslå penger. Bergen er det stedet i Norge som har billigst kollektiv tilbud.. jeg tror flere vil gå over til å bruke skyss kortet når ordningen med ekstra gebyr på bussen trer i kraft. Men jeg tror ikke at færre tar bussen. Men jeg syntes det nye bilettsystemet skyss har er latterlig. ting tar lengre tid. så at det er mer effektivt skjønner jeg ikke.

      • Hsmage

        Spesifikke seregenhet? Det er jo vi som ligger langt etter hele verden,kom ut av skallet ditt.

    • paaavpaa

      Dette blir langt og du får ha meg unnskyldt for at jeg gjør noen antagelser om deg for med det du skriver her så regner jeg med at du kanskje ikke har reist så mye buss fra etter skysskortet ble innført og pushet på de reisende. For ja, i «gamle dager» når alle betalte med mynt så er det passende som du sier at mange fomlet med mynter og sinket bussen voldsomt. I flere år har jeg vært daglig busspasasjer på flere travle linjer, og jeg trives med å hovedsaklig sitte fremme. Jeg vil derfor påstå at min mening kanskje har litt mer validitet enn mange som kun repeterer med gammelt nytt og som ikke får med seg hva som foregår fremme og hvilke tall som står opplyst på sjårførens skjerm. I dag hvor de aller fleste benytter kort, ikke mynt, så er min erfaring at det ikke lengre er kontantreisende som er de største somlerne. Disse har som regel eksakt eller tilnærmet eksakt beløp klart i hånden ved ombordstigning og sluses (avhengig av sjårførens erfarenhet selvsagt) hurtig gjennom. Selvsagt finnes det noen unntak, men dette er en sjelden opplevelse og bør derfor tatt i betrakning det lave antallet kontantreisende ha svært lite å si på det totale bildet.

      De som er de klart største somlerne i dag er faktisk skysskort-reisende som enten ikke får registrert reisen, spesielt i kalde sesonger, og de som ønsker å fylle på kortet hos sjårfør. Jeg vil anta at dette fører til langt større kontanter plassert hos sjårfør fremfor småbeløpene i mynt.
      Forstå meg for all del rett, for jeg er ikke imot skysskort. Det har åpenbart vært en svært stort sett vellykket prosess sålangt. Det jeg er imot er å gjøre kollektivt mindre tilgjengelig for et mindretall. Dette mindretallet er av opplyste årsaker ikke veldig viktig for makthavere. Jeg forstår det, men det er faktisk lov å vise omtanke for et fåtall, selv som innfødt bergenser.
      Skyss er alt i god gang med å plassere ut flere automater, og hvis de også får til seddelbruk på alle disse automatene PLUSS påfylling trygt hjemmefra så er jeg fullt ut overbevist om at det lille antallet kontantbetalere vil bli ganske mye mer marginalisert. Det er der fokuset bør ligge og så får en evt. innføre flere fordeler/ulemper dersom det fortsatt foreligger et stort nok problem. Service først!

      • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

        Takk, dette var et svært konstruktivt innlegg. Jeg er enig til en viss grad. Kontantskyss var en dårlig idé så lenge sjåføren måtte involveres, og Favoritt er ikke perfekt heller. Jeg mistenker også at kontantbetaling tar lenger tid nå enn før pga. kompliserte skjermer sjåførene må sitte og trykke på. Av og til må også sjåføren involveres pga. svakheter eller defekter i billettsystemet. Ikke bra, men blir forhåpentligvis bedre med tid.

  • Hilde

    Helt enig her. Jeg bor i Hetlevik på Askøy, og for barn koster det hele 19 kroner for å komme seg til byn! Før var det 13 kroner, så 17 og nå hele 19 kroner for å komme seg til byn! Det blir bare dyrere og dyrere. Mener det er helt unødvendig at billettene skal stige i pris hele tiden.

  • Frk Nyland

    Det koster mye penger å kjøre gjennom en bomstasjon også. Og det koster å parkere bilen rundt om i byen. Dessuten er billettprisen lavere her enn nere steder i landet, om de setter opp prisen blir det likt som andre steder. Jeg betaler heller 40kr for å ta bybanen som går hvert tiende minutt og bruker en halvtime fra ende til annen uansett tid på døgnet, og uansett vær, enn å måtte stå en time i rush og bruke bensin, bompenger og forurense. Bergen har et fantastisk bra kollektivtilbud! Få steder i landet kan hamle opp med avganger og tider som er bedre enn her.

  • http://lolpatrol.org loLpaTrol

    Kjøp busskort. Problem solved.

    • Edita

      Men busskort skal jo også bli dyrere, eller? Det løser ingenting.

      • http://lolpatrol.org loLpaTrol

        Nå har ikke jeg lest originalartikkelen som er henvist, men sist gang prisen på enkeltbilletter ble satt opp så var iallfall prisen på klippekort uendret.

        Hovedfokuset har vært å få flest mulig til å benytte seg av kort, slik at det ikke skal ligge så mye penger i bussen, og for at ting skal gå raskere.

        • Mariegj20

          prisen på busskort kommer til å øke den og.. vanlig månedskort kommer nå til å koste 690 kr og for studentene vil det nå koste 410 kr. det e faen meg latterlig hvor mye skyss har økt prisene de siste årene!

      • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

        Du hadde jo hatt helt rett dersom alle prisene øktes likt. Men det gjør de ikke. Busskort øker marginalt, mens enkeltbillett betalt kontant på bussen øker dramatisk.

  • Alfmjaa

    Om fradrag » kr 15000,- ble.redusert fra minste fradrag i selvangivelse kunne all kollektiv transport i Norge hvert «gratis » – Utford meg stolteberg :-)

  • Nammelo

    En voksenbillett koster mindre enn 21 kr dersom du skaffer deg et kontantkort.
    Du kan benytte kontantkortet til enkeltbilletter så dersom du ikke skaffer deg et kontantkort, såer det noe du ikke har forstått.
    Hensikten med prisstigningen er å motivere folk til å skaffe seg kontantkort slik at det ikke tar 5 minutter å selge billetter før bussen kan gåvidere. Da kommer bussene foreter frem og de aller fleste blir fornøyd.

    • http://www.facebook.com/thomas.f.olsen.9 Thomas F. Olsen

      Men vi snakker jo om å øke antall bussreisende. De vil naturligvis bruke enkeltbillett oftere.

      Målet med å la bussjåføren bare stå for kjøring vil gi lavere utgifter og bedre resultater, men det vil ikke skape nye reisende fordi prisen er latterlig

      • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

        Jeg tror at når bussen kommer raskere frem og er mer forutsigbar, kommet det til å tiltrekke flere reisende mer enn én kroners økning i reiseprisen vil motvirke vekst.

        • Slankomando

          Ikke om alternativene frister mer. Alternativer som ikke består av en utrygg klaustrofobisk overbetalt livsfarlig ståplass.

          • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

            Hyppigere og jevnere avganger bør motvirke stappfulle busser. Jeg tror ikke privatbilen kommer til å friste mer når bompengene dobles, bensinen er dyrere og parkeringen kommer i tillegg.

            Du kan jo ikke mene at «ingen kommer til å ta bussen lenger, for de er så stappfulle at ingen får plass» :-)

  • Oyvind1972

    Bare sett opp prisen, det er billig å ta buss uansett, det er normalt ikke pengene det går på. Tiden reisen tar er viktigere. Skulle jeg fra en bydel til en annen for noen år siden tok turen normalt over 1 time, nå med tverrrutene er det nede i halvtimen. Jeg er mer enn villig til å betale litt eksta for å holde på mindre lønnsomme ruter.

    • Kjetil1980

      Her er det vel egentlig verken eller. Ja, tiden spiller inn, men det gjør faktisk prisen også. Som beskrevet ovenfor vil ikke det å stadig sette opp prisen på en tjeneste gjøre den mer attraktiv.

    • http://www.facebook.com/thomas.f.olsen.9 Thomas F. Olsen

      Pris er viktig for oss som tar den daglig.

      • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

        Og dere som tar den daglig bør ikke betale kontant hver dag.

        • Slankomando

          Hva har vel du med det? Pass dine egne saker du

          • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

            Jeg har faktisk med det. Jeg sitter der i bussen og trenger å komme meg på jobb mens du står borte ved sjåføren og teller frem kronestykker. Det er ikke bare din egen tid du kaster bort, men de 40-50 andre som må sitte og vente på deg. Det er ikke en privatsak. Og derfor kommer ombordstillegget.

  • evig ungdom

    Kunne ikke vært mer enig. Det å se bussen gå fra deg fordi du må kjøpe biletten på automat er forferdelig. Det snakkes alltid om at det er for mye trafikk og forurensning.

    Jeg er student med månedskort, og synes det er latterlig at ungdomskortet ikke gjelder etter fylte 20 år. Jeg vurderte sterkt å bare droppe bussen for å kjøre til skolen hverdag, eneste problemet er at det er vanskelig å finne parkering, derav busskort. Jeg har mange venner som tenker det samme som meg i denne saken. For vi syns alle at vi fortsatt er ungdommer. I stavanger er man ungdom i kollektivtrafikken til man er 23. Og hos SAS er man ungdom til man er 25.

    • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

      «Jeg er student med månedskort, og synes det er latterlig at ungdomskortet ikke gjelder etter fylte 20 år.»

      Personlig synes jeg det er latterlig at ungdomskortet ikke gjelder etter fylte 30 år.

      Kan forresten tipse deg om at det finnes et eget, rabattert periodekort for studenter, som heter Studentskyss!

    • http://profile.yahoo.com/2LAXD3EOCZKITMXNFML4A6YB5Y Karlheinz

      Personlig synes jeg hele ungdomskortet er latterlig. Jeg betaler skatt i bøtter og spann til dere snyltere, og så skal jeg sponse bussbillettene på toppen?

  • Thanez

    Bussen min er 10-15 minutter forsinket nesten hver eneste bidige dag, men i frykt for at jeg skal en dag være forsinket, må jeg møte opp før bussruten sier at bussen skal gå.
    Dette er mest på grunn av billettsalg på bussen, så med tanke på hvor enkelt det er å skaffe seg billett FØR man stiger på bussen, er det helt greit med dette straffegebyret om du spør meg. Jeg har ikke lyst å bruke over en halvtime på å komme meg knappe fire kilometer inn til byn.
    Det at man skal kunne bestille billett med sms er jo helt genialt. Da slipper man problemet med å mangle to kroner til billetten, noe jeg har opplevd tidligere, men da har alltid bussemannen vært snill og sluppet meg på fordi om.

    Prisøkningen på èn enkelt krone er et argument man må ta separat av avgjørelsen om straffegebyret, men dette med forbedret tilbud og inflasjon må jo nevnes som potensielle gode grunner til økningen.

    • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

      Du får bare unnskylde at jeg syntes det var ganske fornøyelig at du begynner med å klage over hvor sen bussen er pga. alle som betaler med kontanter, og så fortsetter med å fortelle om den gang du betalte med mynter og manglet to kronestykker og måtte bruke bussjåførens tid på å forhandle deg til en lavere reisepris …

      • Thanez

        Jeg må åpne med å si at det var lite tid brukt på forhandling. Jeg spurte, sjåføren svarte at det gikk fint. Så skal det sies at jeg synes det hadde vært helt greit om sjåføren sa nei, eller nå at dette ekstragebyret kommer med. Jeg ser ironien i utsagnet, men situasjonen der kom av at jeg ikke hadde fulgt godt nok med på datoen skysskortet mitt gikk ut, og at det var et tilfeldig nødstilfelle der jeg måtte komme meg på jobb. Ellers har jeg hatt månedskort stort sett konstant i nå rundt 8 år, så jeg ser egentlig ikke meg selv som en del av problemet.

        Med skysskort er det billigere, enklere, raskere, og alle parter er bedre sikret mot f.eks. ran. Det eneste argumentet imot som jeg kan komme på skulle da vært «hva hvis systemet bryter sammen av tekniske grunner?» – vel, det har jeg også opplevd, og da har alle blitt sluppet på «gratis».

    • Slankomando

      Da er du heldigere enn meg. Her er bussen plagsomt ofte flere minutter for tidlig ute og den kjører videre likevel uten å vente til riktig avgangstid. (og ja, klokken min er stilt korrekt).

  • Busspsykologsjåføren

    INGVEIG? Skyss er Hordaland Fylkeskommune sitt fylkeskommunale selskap.De har skylden i dette.Vær snill å IKKE trekk inn busselskapene eller andre.Skyss er ikke et busselskap.Det er Nettbuss og frks Tide som er busselskap og drifter busene fra A til B i hverdagen.Men billettpengene er Skyss sine.Ruteheftet er Skyss sine,»veien» er Skyss sin så lenge bussen som kjører på er en rutebuss.Alle oppdrag med å frakte noe med en rutebuss etter en rutetabell er skyss sine.Busselskapene barer kjører på oppdrag fra Skyss i anbudsområdene. Lær dere forskjellen før man kjefter.Kritikk må komme dit den hører hjemme for å bli hørt av de som bestemmer det du er uenig i.Dette har er Fylkeskommunens sitt bord.Men om du vil snakke om det og trenger noen å støtte deg til fordi du ikke har det kjekt pga økte priser,så gjør som alle andre.Slå av en prat med sjåføren å få ut det som plager.Da får du valuta for pengene.

    • http://www.facebook.com/thomas.f.olsen.9 Thomas F. Olsen

      Og bli torturert med en verbal monoplog som varer til endestopp? no thank you..

  • http://www.facebook.com/thomas.f.olsen.9 Thomas F. Olsen

    I 2003 kostet en enkeltbilett 38 kroner. Skulle du ta bussen innenfor sentrum, kostet det 10 kroner. I 2007 var det endret til 23 kroner for enkeltbilett og dette gjaldt alle soner.
    Det var ikke en generøs endring, men et bevist valg for å få flere kollektivreisende.
    Eller som Bergen Kommune skrev i 2007 om endringen:

    «Fra 1. jun (2007) i i år innføres ens takst for alle bussreiser innen Bergen kommune, både på enkeltreiser (23 kroner) og periodekort. Her skal voksne betale 600 kroner pr måned, studenter 360 kroner og barn 300 kroner. Samtidig innføres periodekort for honnørreisende.

    Byrådet vil allerede før bygging av bybanen stimulere til økt bruk av buss i sør for Bergen…»

    Kilder: https://www.bergen.kommune.no/aktuelt/pressemeldinger?artSectionId=323&articleId=2873

    Det som må huskes i denne saken er at det er de samme som valgte dette inn som nå har endret retning. Byråd, Bergen Kommune og Hordaland Fylkeskommune har alle tre vært enige om at det må være oppfordret til å ta kollektivt, og at dette bare skal bli mer oppfordret til.

    Men de som kjøper enkeltbiletter er jo akkurat dem som vurderer eller kanskje tar bussen få ganger og ikke ønsker å måtte bestille seg kort fordi reisen kommer impulsivt. Men skal de straffes fordi de plutselig trenger offentlig transport?

    Var det vi som mente det er bedre å bruke papirbilletter med RFID radiosender i seg som gjør at hver billett idag er betraktelig dyrere enn en kvittering, som man med enkeltbillett uansett må ta vare på skulle det være billettsjekk som skjer ofte.

    Da prisene falt var det flere som uttalte på busser at det var underlig hvordan prisen kunne falle så grovt på kort stund etter mange år med irritasjon over at prisene bare økte og økte.

    Jeg tar kollektiv av mine egne politiske meninger. Men siden 2007 har periodeskyss gått opp fra 600 til 660,- på fire år. Hvor vil dette gå ved neste budsjett. Som kan bli et stramt et om det skulle bli eurokrise.

    Dette er ikke greit!

    • Rolf-Magne

      At prisen har steget med 60 kr maneden på 4 år kan vel ikkje sies å vere mye?? Gjennomsnittsnordmannen har i samme periode fått inntektsøkning på flere tusen i måneden, så å bruke 60 kr av disse på bussen kan ikkje kalles urimelig,vel?

  • http://www.facebook.com/people/Belinda-Haugetun/709710061 Belinda Haugetun

    I Nederland betaler man bare for den strekningen man reiser, dem har ikke soner slik som norge har.

    • Trubadibada

      Yepp. Chip-kort; pling inn og pling ut, så tar de det det koster fra kortet ditt.

  • Alex.

    Den gyldne middelvei: Fylkespolitikere bekymrer seg over økte utgifter til kollektivtrafikken fordi de må sette inn flere busser pga. forventet økning i kollektivreisende. Så da øker de billettprisene. Som har som konsekvens at varslede økning i passasjerer ikke blir så stor og de som blir igjen, betaler det som det koster å drifte de ekstra bussene som nå må til.

  • gjest

    Om det står automater på hvert stopp er det ok. Her i Oslo koster det 50 kr å betale på bussen. 28 om en har billett på forhånd. Det er ekstra surt siden det er kun i sentrum en har mulighet for å kjøpe enkeltbillett før en går på bussen.

    • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

      Du kan kjøpe enkeltbillett hvor som helst med NSB sin mobil-app.

      • Slankomando

        Ikke om man ikke liker tanken på å koble opp mot åpne nett, offline bruk er nemlig ikke mulig så her er heller ikke eksisterende alternativ godt nok. Brukertilpasninger er hvor hodet burde ligge før man slynger pisken.

  • Trubadibada

    Eg skal ut å kjøpe en brukt dieselbil fra 1998 i dag. Gidder ikkje ta bussen mer.

  • litt gammel

    Beklager at jeg ikek kan dy meg, så her kommer ett lite spark til enkelte som har lite penger: Cola er det ok å kjøpe og så er det veldig ok å kaste flasken. Mine elever gir meg mellom 10 og 20 kr uken i tomflasker.
    En Cole mindre i uken og panting av flaskene så er billettøkningen dekket for den uken.

    • Slankomando

      Og om man ikke kjøper cola da? Da er man i deep shit

  • Emilie

    Mitt forslag er å gjøre det lettere tilgjengelig å kjøpe billetter utenfor bussen, få flere bilettautomater og mulighet for å kjøpe bussbillett flere steder. Da vil det lønne seg å ikke kjøpe billett på bussen, og folk vil benytte seg av denne muligheten. Da jeg skulle fylle på kortet mitt forleden, brukte vi 10 minutter på et stopp. To-tre stk foran meg skulle kjøpe billett og jeg og en annen skulle fylle på kortet. Busssjåføren kunne ikke norsk, men prøvde å fortelle meg at jeg måtte aktivere kortet på neste buss. Jeg kom forvirret inn på neste buss, hvor denne busssjåføren heller ikke snakket norsk. Kollektivtilbudet i Bergen er latterlig, men dette kan være et bra tiltak dersom de gjennomfører det riktig og bruker ressurser og penger på de riktige stedene.

  • Sirillsh

    Skyss sier selv at de som bestiller billetter via mobil eller automatene rundt omkring , så merker man ikke prisstigningene – og tilbudene skal bli mer tilgjengelige. De vil også at fler skal skaffe seg skyss kort – som er utrolig latterlig for dem som ikke er avhengi av buss men som allikavel må ut med en høyere sum.

    Utrolig bra artikkel.

    • http://openid.anonymity.com/i6fzw Gunnar

      Det skjønte jeg ikke helt. Mener du det er utrolig latterlig å ha Skysskort selv om man ikke tar buss ofte? Man får «klippekort» uten faste utgifter.

    • http://profile.yahoo.com/2LAXD3EOCZKITMXNFML4A6YB5Y Karlheinz

      Hele skysskortkonseptet er åndssvakt. Jeg har kunnet bruke kredittkortet mitt som flybillett i ti år, men dette blir for avansert for skyss.

  • Kmtm

    Er det noen av de som klager og syter som vet hvordan det erå være bussjåfør med mye usikrede penger i pengevesken? Er det noen av de som klager og syter som vet hvor mye det koster å drifte en buss hver dag?

    Er det overhodet noen som vet hvordan det er å være bussjåfør?

    Hvis alle Dere ønsker å reise billigere fra A til B så kan dere begynne å sykle,løpe eller spasere. Det koster Dere ingenting, så slutt med denne bergenske klagingen og sytingen.

    • http://profile.yahoo.com/2LAXD3EOCZKITMXNFML4A6YB5Y Karlheinz

      Så la bussene ta kredittkort da, som kun trekkes gjennom leseren uten ytterligere mikkmakk tilsvarende som for flytoget.

      Må jeg betale blodpris for å betale på bussen velger jeg heller bil eller taxi.