Dyktige lærere

De beste lærerne er ikke de som kan mest, men de som vet hvordan de skal nå frem til oss ungdommer.

Illustrasjon: Øivind Hovland

Jeg er en elev på 9. trinnet ved Rådalslien ungdomsskole. Jeg har hatt mange dårlige lærere både på barneskolen og her på ungdomsskolen. Fellesnevneren har vært at de kan mye, men ikke klarer å formidle det de kan til meg på en måte slik at jeg forstår det. En lærer må virkelig brenne for det han eller hun driver med. Vi elever merker hvis en lærer synes det hun forteller er kjedelig – og da smitter det lett over. Gode lærere klarer å få oss elever engasjert i vår egen læring, engasjert i det temaet vi jobber med. Det er først når vi har det gøy at vi lærer.

Les også: Gjør ferien kortere

Jobben til en lærer er faktisk ikke å ha tonnevis med kunnskap. Jobben til en lærer er å kunne formidle kunnskap på en god måte. Selvfølgelig må en lærer kunne mye, men om en lærer ikke klarer å lære det bort, hjelper det jo faktisk ikke. En lærer må også ha forståelse for det vi elever synes og mener om skolen. Hun må klare å se ting fra vår side. Når vi blir hørt, blir vi også motivert.

Følg BTbatt på Facebook og Twitter

Det er ikke alltid så lett å være elev i den norske skolen for vi må ofte tilpasse oss læreren sin metode å lære bort, selv om den ikke passer oss. Jeg sier ikke at det er lett å være lærer, for det tror jeg absolutt ikke, men vi elever bruker nesten all tiden vår på skolen, ofte uten at vi egentlig føler vi får noe igjen for det! En barneskole elev er ikke moden nok til å forstå at alt det vi lærer er noe vi kommer til å få bruk for, og det tror jeg heller ikke alle ungdomsskoleelever er heller. Det er det utrolig viktig at læreren forstår.

Les også: Jeg sto utenfor

Jeg mener at en dårlig lærer gjør elevene dårlige, mens en god lærer gjør dårlige elever gode. Vi lar oss utrolig lett påvirke og det er det viktig at lærerne benytter seg av, men på en riktig måte selvfølgelig. Om læreren gjør en dårlig jobb, mister elevene motet og gjør en enda dårligere jobb. Det skaper et dårlig læringsmiljø, noe vi elever så absolutt ikke ønsker.

Kommentarer