Ikkje ta frå oss leksene

Raud Ungdom har arrangert leksestreikar og protestaksjonar over heile landet. Dei meiner at gjennom leksesystemet går karakterar i arv.

Foto: Colourbox

Det kjem innspel på at vi skal sleppe å gjere lekser, og heller korte ned på feriedagar i året. Eg meiner lekser er totalt nødvendig for å kunne fordjupe seg i skulefaga. Eg går første året på studiespesialiserande, og merkar særskild i matta at timane går altfor fort. Ein får ikkje tid til å lære det ein skal lære.

Leksehjelp må vere tilgjengeleg på alle skular – over heile landet

For å unngå at karakterar skal gå i arv er det svært viktig at problema vert fanga opp tidleg. Lese- og skrivevanskar må bli oppdaga. Det er her leksehjelp kjem inn i biletet. Eg meiner at alle skal ha same utgangspunkt til å kunne hevde seg på skulen, uavhengig av utdanninga til dei heime. Leksehjelp må vere tilgjengeleg på alle skular – over heile landet. Det er heller ikkje nok med berre ein dag i veka med leksehjelp. To-tre gonger i veka meiner eg er eit minimum for at dette skal kunne gi utslag. Dersom nokon vel å ikkje nytte seg av dette tilbodet er det igjen ei anna sak. Det er viktig å ta ansvar for eiga læring.

Ikke glem å følge BTbatt på Facebook og Twitter

På utdanning etter vidaregåande har ein sjølv fullstendig ansvar for eiga læring. Det vert litt av ei omvelting etter 13 år der ein berre har gjort det læraren har sagt ein skal gjere i timen, til å måtte lese heilt på eiga hand utan at nokon kontrollerer eller fortel nøyaktig kva du skal gjere.

Les også: Færre elever i klassene

Les også: Hva er din drømmejobb?

Kommentarer

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000698185062 Camilla Popelku Karlsen

    Angående dette med ansvar for egen læring synes jeg kanskje det er litt tidlig å forvente at elevene skal klare alt selv i en alder av seksten år. Allerede helt i begynnelsen av ungdomsskolen fikk jeg høre at jeg hadde ansvar for egen læring – nesten før jeg visste definisjonen av ansvar. Folk modnes forskjellig, og jeg tror et stort problem i vårt skolesystem er at vi forventer at ungdommer skal modnes mye tidligere enn det som er naturlig. Ikke alle ungdommer forstår hva som forventes av dem i en alder av seksten, og det ødelegger nok mye for dem også. Det er ikke noe vi kan skylde på ungdoms latskap, det er rett og slett helt normal utvikling. Når du er seksten er du fortsatt bare et barn. Når du begynner på unversitetet får du en helt annen form for ansvarsfølelse og da er de fleste ganske så voksne i hodet. Noen barn trenger å bli fortalt hva de skal gjøre, noen trenger ikke. Folk er forskjellige og det burde skolesystemet ta hensyn til, i stedet for å kaste alt ansvaret på folk selv i det sekundet de begynner i førsteklasse på videregående.

    Med det sagt er jeg faktisk helt enig i at læring burde foregå på skolen. Jeg tror at dersom mattetimene dine går for fort er det nok fordi læreren går for fort igjennom ting – og da kan det fint være at intelligente mennesker klarer å hente seg inn igjen gjennom lekser, men de som kanskje ikke har like god leseforståelse kommer ikke til å klare det like godt. Da burde kanskje læreren tilpasse seg bedre – det er jo også et krav Rød Ungdom stiller sammen med leksefri skole kravet. Flere lærere per elev, mer individuell opplæring. Det handler ikke bare om de som tjener på lekser, det handler også om dem som yter dårligere av lekser. Jevnt over vil det ikke bli store forskjeller for dem som yter godt av lekser dersom lekser blir fjernet, men det vil dra dem som er langt nede ganske mye oppover. Det er i hvertfall det forskning fra Nederland tyder på. Selv har jeg aldri hatt utbytte av lekser, og jeg gikk opp flere karakterer i matte når jeg kom i en mindre klasse der læreren hadde tid til meg. Vi går også fort igjennom ting, men det er ikke leksene som har gjort forskjellen for meg – det er at læreren faktisk forklarer meg ting nøye dersom jeg ikke forstår det. For å hente ut et eksempel. Jeg tror selvfølgelig ikke dette er noe som gjelder alle, men jeg tror nok det gjelder en del elever.

    • litt gammel

      En 16-åring skulle i allefall klarer å gjøre det han får beskjed om, men det ser heller ikke ut til å fungere. Jeg gir hjemmelekse for at elevene skal jobbe litt mer med stoffet som er gjennomgått på skolen. De får også som regel en uke på seg slik at de kan se på oppgavene og så komme tilbake og spørre dersom det er noe de ikke har fått emd seg. Dette ha rjeg også gitt klar besjed om men det ser ikke ut til at de engang forstår norsk.
      Gjentatte hyppige repetisjoner, dvs lekser, hjelper alle. Om ikke annet så blir du bedre klar over hva du må få forklart en gang til.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000698185062 Camilla Popelku Karlsen

    (Med det sagt, så kan jeg jo også si at leksehjelpen der jeg bor er alt for full, og at alle elevene som kommer og trenger den ikke får plass.)

  • Sophie

    Jeg er enig med Vilde. I en alder av 16 burde elevene lære seg til å ta ansvar for egen læring. Videregående skole pleier å være ferdig etter 3-4 år, og skal de studere videre har de ansvar ikke bare for leksene, men også oppmøte i det hele tatt.

    Jeg var ganske håpløs på å gjøre leksene mine når jeg kom hjem, og tenkte ganske ofte at jeg ville hatt 1-2, gjerne obligatoriske, leksetimer etter at skolen var ferdig. Når det er sagt var det ikke slik at jeg aldri gjorde leksene mine, og jeg er enig i at man får en dypere forståelse for stoffet ved jevn jobbing.

  • Sveiniz-

    Dette er bare tragisk.. bli kvitt Nynorsk i samme slengen, lærer du kke det du trenger å lære å skolen følger du ikke med eller som i fleste tilfelerer læreren elendig

  • Stine

    Jeg er veldig i mot lekser i skolen. Vi sitter 6-7 timer 5 dager i uken og jobber på skolen. Ikke nok med det, men vi må sitte hjemme og gjøre lekser også? er det rart folk blir skole lei og dropper ut av skolen?
    Hvis du har lyst til å jobbe med skole arbeid hjemme, så er det jo ingen som stopper deg i fra å gjøre det, men at det må bli sånn at alle må gjøre det ellers så skal vi få anmerkning, den er drøy.

  • http://twitter.com/Lord_Frode Frode Boee

    Faen for et rævhål du er. Du er blandt det ekstreme mindretallet og prøver likevel å fjerne lekser fra skolen bare fordi at du ikke gidder å lese gjennom matteboken hvis det slutter å være obligatorisk? Obligatorisk leksehjelp skulle vært fjernet for årevis siden og hvis noen folk har et eget ønske om å gjøre lekser likevel så kan de ta bøkene med hjem og øve på egenhånd uten at resten av oss som hater det også er nødt.

  • Oppgitt over norsk ungdom

    Selvstendig jobbing må læres. Arbeidsmoral må læres. Noen har det naturlig, men for de aller fleste blir dette jobbet inn gjennom årene på ungdom og videregående. Norge gjør det allerede dårlig på nasjonale prøver som måler oss mot andre land. Vi er blitt en slacker nasjon, og om du tar leksene og prøvene vekk fra elevene blir det bare verre.
    I en alder av 24, med en del år på universitetet er det lett å se hvemsom ikke takler det. Det å tro at 18 åringer bare spontant utvilker arbeidsmoral og evnen til å nilese 6-7 timer om dagen når de ikke må er utrolig naivt. Det er for det meste 18-19 åringene som ikke får gå opp til eksamen for de ikke består de kvalifiserende innleveringene, fordi de ikke møter opp i forelesningene når de ikke må. Er en del av de mellom 20 og 25 som sliter med det samme, men det er hovedsaklig de som kommer rett fra vidergående i min erfaring.

    Det som er er at for å nå opp på internasjonalt nivå, for å bli en nasjon å regne md i Europa selv etter at oljen løper tom må vi starte allerede på barneskolen. Om man ikke vil ha lekser må man ha lengre dager, man må velge. Barn må få være barn, det er greit nok, men barn skal formes til å bli sterke, uavhengige voksne også.

    Og bare som et ekstra notat bodde jeg på studenthybel med delt kjøkken i Oslo en stund, og absolutt alle de utenlandske studentene jeg delte kjøkken med syntes at norsk høyere utdanning var den slackeste utdanning de hadde fått noen gang. Selv afrikanerne hadde høyere nivå enn oss. Ene jeg snakket med mente han kastet bort tia si, men at det var nok best å bare gjøre ferdig, for fremtidige arbeidsgivere visste jo ikke hvordan det var her. Han kom fra Gambia og på universitetet der tok han 10 fag i halvåret, i norge tar vi mellom 2 og 4.

    Mange norske ungdom mener visst at man skal tidlig krøkes om man dårlig student skal bli. Lykke til på arbeidsmarkedet uten en utdanning sier nå bare jeg, for med vår gratis for alle politikk på offentlig høyere utdanning konkurerer dere ikke mot andre nordmenn om plassene, men hele verden, og tro meg, asia og afrika har en arbeidsmoral som ikke likner grisen.