Elevar har sjudagars veke

Sju dagar. Fem av dei med skule og lekser heime. Det er ikkje rart ungdom vil ha to dagar der me ikkje stressar med skulearbeid.

Illustrasjon: Øivind Hovland

Ungdom har ein meir stressande kvardag enn vaksne. Det er min påstand. Grunnen er at me har mykje lekser som må gjerast når me kjem heim frå skulen.

Leksene har som oftast ein tidsfrist, og det kan ta fleire timar å gjera dei ferdig – av og til heile dagen. Elevar prøvar gjerne å jobbe mest med dei store prosjekta, men det er ikkje alltid lett når lekser me må gjera for å skjønne noko i timane kjem i tillegg.

Leksefri helgar er ikkje berre bra for elevane, det er også bra for lærarane

Forutan lekser skal me òg ha eit liv på sidan. Det betyr at me vil gjera andre ting enn lekser etter ein lang dag på skulen. Me vil vere med venner, vere ute, eller rett og slett ha to dagar der me ikkje har nokre bekymringar. Ungdommar har kanskje mykje energi, men mykje tid har me ikkje.

Les også: Ikkje ta frå oss leksene

Leksefri helgar er ikkje berre bra for elevane, det er også bra for lærarane som får elevar som er klare for ei ny veke på skulen. Ungdomstida er den beste tida vår. Me vil gjerne vere ute og lage minne i staden for å sitje heime og gjere lekser i helgane. Det fins ikkje noko verre for ungdom enn å gjera lekser når me veit me eigentleg kunne vert ute og hatt det gøy.

Lærarane ønskjer det beste for oss, men å gi oss lekser over helga er likevel ikkje riktig

På den andre sida fins det kanskje gode grunnar til at lærarar velje å gi elevar lekser over helga. Ein av dei kan vere at lærarar sjekkar om elevar klarar å jobbe sjølvstendig, utan at nokon heile tida skal minne dei på leksene. Ein anna grunn kan vere at lærarane rett og slett ikkje vil gi lekser til elevane i arbeidsdagane fordi dei veit at elevane har nok frå før.

Les meir frå BTbatt på Facebook og Twitter

Skulens viktigaste oppgåve er å førebu oss som skal studere vidare. Lærarane ønskjer som oftast det beste for oss, men å gi oss lekser over helga er likevel ikkje ein del av det.

Elevar stressar allereie fem av sju dagar i veka, at me skal få to dagar fri er ikkje mykje å be om

Elevane får for mykje lekser, spesielt i 10. klasse. Vil ein oppnå høy kompetanse og få eit bra snitt, må ein gjera leksene sine uansett om det skjer over helga. Viss me ikkje gjer dei, vil me ikkje skjønne kva som skjer i timane, me vil få merknad, og det kjem til å gå utover framtida vår. Dette veit lærarane å utnytta.

Les også: De håpløse argumentene

Men at elevane får leksefrie helgar er berre positivt. Det kan resultere at elevane er meir motiverte når dei kjem på skulen veka etter, og at dei er villige til å jobbe meir. Elevar stressar allereie fem av sju dagar i veka, at me skal få to dagar der me ikkje gjer noko skulearbeid er ikkje mykje å be om. At elevar får leksefrie helgar er også positivt for lærarane som då får meir opplagte elevar på skulen på måndagane.

Kommentarer

  • Latterlig

    pleaaase, ungdomskolen er en dans på rosen, helt uten lekser hvis du bare jobber raskt nok i timen istedet for å sitte på facebook eller et pc-spill.

    • Thomas

      Det stemmer vel ikke helt… På ungdomsskolen er det vanlig å operere med separate planer for hva som skal gjøres på skolen og hva som skal gjøres hjemme. Går man gjennom grammatikk eller et naturfaglig eksperiment i timen, må man sannsynligvis gjøre oppgaver eller skrive rapport relatert til dette til neste gang. Man har hatt lekser til alle tider, også før pcen gjode inntog. Å skylde på teknologien er ikke et argument godt nok for å beholde lekser som system for læring.

    • http://applestories.blogspot.com apples

      Hva en lærer og skole gjør har ikke noe som helst å gjøre med hva en annen skole og lærer velger å gjøre. En skole kan ha en halvtime lekse i hvert fag, mens en annen ikke har noe. Dette er fullstendig opp til faglæreren, og så lenge kontaktlærer eller foreldrekontakter ikke sier noe kan man gjøre, og gi, stort sett hva man vil.

    • Sirillsh

      På de fleste Ungdomsskoler har man ikke pc idag. Man har hvertfall ikke skole pc – så det går for det meste i å skrive. Er mye lekser for noen , men ikke alle. Kan si at 8. og 9. trinn har det mye mer avslappende enn 10.trinn – men for å oppnå bra karakterer når man skal ut av skolen må man allikavell jobbe ok hardt både i 8. og 9. Hadde man hatt mindre lekser på skolen i helgene , hadde man slippet av lærerene skal klage over at de bruker alt for mye tid på å rette. Hadde ikke vært så dumt om man fikk en ordning der man begynte 10.00 på skolen og sluttet 16.00 eller noe.

  • Bjørn

    Man må så klart vurdere mengden av lekser men at folk generelt trenger å lære seg selvdisiplin er noe jeg tror sterkt på. Man kan ikke snakke helt generelt om ting heller når slikt som dette diskuteres. Det er store forskjeller her. Alt etter hva slags jobb man har så vil det også være store forskjeller i ansvar, arbeidsmengde og stress. Jeg har selv ca 16-17 år på skole og universitet og nå 10+ år med arbeid. Og stress og ansvar i jobb er langt større enn det jeg opplevde på skole. Man har jo lange ferier på skole, jeg selv jobbet i endel av disse når jeg ble eldre. Elever må prøve å finne ut hva slags utdanning og yrke som passer for dem. Dette er ikke helt enkelt å finne ut når man er ca 16 år og vet lite om arbeidslivet. Er man motivert og ser poenget med utdanningen man tar så tror jeg man føler det mindre som bare et ork. Føler man det kun som et ork så tror jeg man må vurdere den utdanningen man holder på med, om det virkelig er det rette for en. En god del av stresset som folk opplever i dag er pga man hele tiden skal være så tilgjengelig og alt man bør/skal få med seg av aktiviteter og opplevelser. Man må lære seg å prioritere og velge vekk endel, også fritidsaktiviteter, trening etc. Fokusere på det som er viktig så blir det mere tid og mindre stress. Men uansett bør man diskutere antall timer på skolen, mengden med hjemmelekser etc. Jeg tviler litt på at mengden med lekser har gått ned de siste 10-20 årene. Tror heller som nevnt at ungdommen i dag har 100+ mere forskjellige ting å bruke tid på enn hva vi hadde da jeg var 10-20 år gammel. Vi hadde en tv-kanal, ikke mobil, ikke Internett og trening av 1-2 ganger maks i uken. Lekser fikk man gjort og man hadde fritid nok mener jeg å huske.

  • Thea

    På den videregåendeskolen jeg går på har vi nå 60-min timer istedet for 45. Dette ble sagt at var for å minske mengden lekser og komme lettere gjennom pensu, slik at elevene ikke skulle måtte lese delene av pensum der vi ikke kom gjennom på egenhånd. Det eneste disse nye timene har resultert i er en evinnelig slulling med tid og en illusjon fra lærerens side om at døgnet plutselig fikk en ektra time. Vi har 7,5 skoletimer mer i uken enn de andre skolene i Bergen og i tiillegg like mye lekser. Mange av elevene snakker om at de har problemer med å legge inn ting som søvn og middag på dagen to do list. Det er også folk som i ren utmattelse tar en sykedag for å ta igjen søvn. Jeg har i fått diagnosen kyssesyke, og jeg er redd jeg kan komme til å måtte gå om igjen fordi jeg bruker så å si hele ettermiddageb til å sove. Sånn er det å ha kyssesyke, bare det å holde seg våken gjennom skoledagen er et slit. Egentlig syntes jeg at lekse fokuset er alt forstort, jeg har gjennom mine 11 år på skolen alltid lurt på hva de som har ikke har foreldre som er flink i matte, eller som ikke kan engelsk gjør for å lære sef slike ting. Jeg har nemlig lært så og si alt jeg kan hjemme. Undervisningen på skolen er rett og slett skammelig dårlig, mine foreldre har utallige ganger ringt inn på skole og spurt om det skal være slik at de skal bruke sin all sin fritid på hjemmeleksehjelp. Dessuten har det stått så mye i avisene nå om at ingen kan tvinge elevene til å gjøre lekser. Man bør kunne komme gjennom pensum ved å jobbe hardt i timene, og heller lese ekstra på stoffet før en prøve, og legge litt i en fremføring en ettrmiddag eller to.

    • Anonym

      «skal bruke sin all sin fritid» ..undermåliga kunskaper «så å si»…

    • Joakim

      trodde laksevåg levde på det ryktet at de ikke har lekser jeg… ??

      • Thea

        vet ikke kossen det e med de andre klassene men realfagsklassene drukner i lekser

        • Joakim

          så det du sier det er at når din skole er på utdanningsmesser og lignende steder der de promoterer skolen sin og får elever som går i 10 klasse (sån som maria som har skrevet dette inlegget) til å begynne på din skole ved bruk av argumentene om at de ikke har lekser så står de forran andre elever, foreldre og lærere og lyger??

          utdanningen er ikke en lek men sån som din skole sier det er det en konkuranse om å få flest elever noe som det ikke er. vi har skolen slik at barn og unge skal kunne få seg en utdannelse og ike bruke det som en konkuranse om å få flest elever, seff er det digg å kalle seg den største skolen i bergen men det er ikke det viktigste, det viktigste er at elevene skal få seg en utdannelse og når ledelsen på din skolen står forran kommende elever i den videregående skolen og lyger for å kunne kalle seg en stor skolen. ja jeg skjønner ikke poenget hvorfor bruke skolepolitikken som en konkuranse liksom??

  • André

    Lekser kan man igrunn anse som Overtidsarbeid. Så er dette så latterlig?

  • Harde Fakta

    Hvis elever ikke hadde hatt lekser når de holdt på med grunnutdannelsen hadde de ikke klart seg når de skal ta høyere utdannelse! Da er man nødt til å jobbe x antall timer med skolearbeid hver eneste dag utenom foresningene (dette inkluderer helger og ferier!). Hvis man ikke har de gode arbeidsrutinene fra før er sannsynligheten for at man ikke klarer å funnføre utdannelsen mye høyere enn hvis man har rutinene i bunn. Det er kanskje hardt å høre, men det blir bare tøffere dess eldre man blir. Skjønner at lekser er kjedelig når man er ung, men man har så ufattelig mye igjen for det seinere i livet!

    • Høyskoleutdannet

      Det er nå en sannhet med modifikasjoner. Jeg har aldri jobbet så lite med skolearbeid utenom timene som det jeg gjorde da jeg tok min 3-årige høyskoleutdannelse. VGS var helt klart de årene jeg hadde mest lekser og måtte bruke mest tid på disse…

      • Tor

        Da er din høyere utdannelse veldig forskjellig fra min. På videregående gjorde jeg bare en brøkdel av de leksene jeg gjør nå

    • hater fisk

      Jeg er enig med deg, Harde Fakta. Men en ting er sikkert- man bli rmer motivert når man har fått valgt ett yrke man virkelig brenner for. Da blir det mye «gøyere» å gjøre lekser i høyere utdanning, for det man skal lære seg her, skal en utføre senere i jobben, og det en lærer da og valgene man tar kommer til å følge deg gjennom resten av livet ditt.

      Gjør du lekser jevnt og trutt og følger med- gjør du en ganske bra invistering i fremtiden din!

  • Jenny Abdi-dezfuli

    Det skulle bare mangle. Vi aner ikke hvor godt vi har det.

  • Arne

    Jeg har aldri gjort noe særlig lekser og heller ikke jobbet så hardt på skolen. Det eneste faget som må jobbes med er matte. Resten av fagene kan du pugge på dagen før en prøve og få karakteren 5. Eksempler er historie, religion, naturfag og samfunnsfag. I norsken er det jo bare å følge litt med i timene og søke på nettet når du skal skrive stiler…Den norske skolen er jo egentlig litt for lett og tilpasset de svakeste elevene…

    • Anonym

      Det er vel ganske individuelt? Jeg har nesten altid komt unna med en 5er i matte hvor jeg leser dagen før, men de sammfunnsfaglige fagene trenger jeg lengre tid på. Folk lærer forskjellig, og for noen holder det å presse seg selv dagen før, mens for andre så må man ha en jevn undervisning hvor man pugger litt hver dag;)

  • Anonym

    Jeg har alltid ment at elever selv i utgangspunktet ikke skal «tvinges» til å gjøre lekser, men av og til er det nødvendig. Selv mener jeg at det beste hadde vært om en fikk gjennomgått alt nødvendig på skolen, også får man ekstra øvelser som man kan gjøre hjemme, dersom man føler man trenger dette. Selvfølgelig er dette avhengig av at elevene selv velger å sette seg ned, og at de selv skjønner hva de trenger mer trening i. Jeg går siste år på vgs nå, og har hele tiden fullt med lekser, innleveringer og prøver. Selv har jeg snakket med mine lærere, og forklart til de at jeg har masse lekser, og at jeg avogtil velger vekk en mindre viktig lekse, for en større prøve/innlevering, men dette tar jeg selvfølgelig på min egen kappe, og prøver ikke å lure meg unna. Lærere har som oftest forståelse hvis du forklarer sannheten:)

  • Elev

    Godt innlegg!! Kanskje ungdomsskolen er en dans på roser for noen, men andre har kanskje vanskeligheter med å lære seg ting. Da ender man jo opp med å sitte hele dagen og helgen med lekser for å få seg èn god karakter.. Det er bra at vi har lekser, men vi kunne godt få fri fra leksene i helgene. En ting jeg alltid har lurt på, hvorfor får vi alltid trippelt så mange lekser på slutten av året? Hvorfor ikke fordele det jevnt utover skoleåret? Nå, de siste månende sitter jeg med lekser hver dag, hver helg, hver fridag!

    • VGS elevrådsleder

      mange lekser på slutten av året er som oftest dårlig planlegging av lærere som prioriterer feil i forrhold til pensum og bruker 1. termin på å gå gjennom 1/3 av pensum og må ta resten på 3-4 måneder siden de også skal forberede elevene til eksamen som kommer. så det at dere har mer lekser i 2. tremin er rett og slett dårlig planlegging og eksamens forberedning. i know gir lite mening men det er bare sånn de er

  • Anonym

    latterlig innlegg. norsk skole har dårlig nivå og likevel sutrer elevene. informer dere om f. eks. fransk skolesystem. dere er ikke noe annet enn bortskjemt.

  • Sara Marie

    Det er helt valgfritt. Vil du få en akademisk utdanning, må du gjøre det bra på skolen. Og da er 7 dager skole ingenting i forhold til hva det vil ta av deg å være i de fleste akademiske yrker.

    Du kan også velge å drite litt i skolen, og få en jobb der du har 07:00 – 15:00 fem dager i uken uten vider ansvar. Men du trenger ikke være god i å analysere dikt, eller ha bare seksere for å få deg en slik jobb :-)

    Så for dem som trenger det, er vell egentlig 7 dagers skole en god forberedelse 😉

    • Joakim

      jeg sjønner ikke helt hvordan skole i 7 av 7 dager er ingen ting??
      men jeg er enig i at det er bra for mange med såppas lang uke

  • Norn

    Slik jeg husker det. Skole annenhver dag. Den bestod av en busstur 2 timer tur retur og 7 timer skole med ti minutter fri hver time samt 30 minutter matpause. Lekse hver dag samt husarbeid og stell av dyr. Etter sju år kunne vi nok til å komme inn på realskole i hard konkuranse med andre.
    Hvordan er det nå tildags, mange kan knapt nok den lille gangetabellen har jeg intrykk av, når de er ferdig med sju år på skolen… endatil med skole hver dag, sju dager i uken, klager de.
    Hvor er lærerne da, eller opplegget for å lære. Noe er riv ruskende galt eller så fremføder vi bare evneveike barn og det tror jeg ikke på.

  • Kjerringa med bokstaven

    Man kan jo nekte å gjøre lekser med loven i hånd, og jeg syns lekser er en uting, da det er med på å øke forskjellen mellom de ressurssterke og de mindre ressurssterke. Men, at ungdom har en mer stressende hverdag enn voksne? Den må du lenger ut på landet med. Bare vent, du oppdager det nok selv når du plutselig må handle selv, lage maten din selv, tjene pengene dine selv, vaske klærne dine selv, legge sammen klærne dine selv, ta det av unger, få dem rundt på forskjellige aktiviteter på fritiden (helgene forsvinner ofte i en eller annen cup eller noe annet), and the list goes on. Å nei du! Nyt å være ungdom du, ikke ha det så travelt med å bli voksen, det er ikke SÅ fantastisk å være voksen ser du. Det kan være ganske slitsomt faktisk, spesielt om man har stiftet familie, da står man selv bakerst i køen stort sett hele tiden, slappe av kan man gjøre når ungene har flyttet ut.

  • http://applestories.blogspot.com apples

    Jeg er enig i at det er mer stressende å gå på skole enn å ha en jobb man ikke tar med seg hjem. Jeg følte meg alltid fanget på skolen – man fikk aldri fri, det var de som bestemte over ditt liv, ikke en selv, og man ble aldri ferdig uansett hvor mye man jobbet.

    Men jeg har aldri gått på en skole der man fikk lekser over helgen. Langvarige prosjekter er en ting, men de må nesten vare så lenge de skal. Jeg jobber på en skole nå, og lekser over helgen har det aldri vært snakk om. Å jobbe selv for å forstå det som foregår i timene, det må man nesten finne ut av selv – jeg gjorde det ikke, og skjønte desto mindre på videregående.

    Hvor mye lekser en klasse får synes jeg burde blitt mer diskutert. Når en 7. klasse alltid har mer lekser enn 10. klasse, og en småskolelærer sier at elevene kun skal ha 15 minutter lekser mens klassen over har fire ganger så mye, da blir det feil.

    Det er ingen som diskuterer lekser i skolen, kanskje det er på tide å begynne.

  • Gutt 19

    Jeg hadde toppkarakterer fra videregående med full realfagspakke, uten motivasjon eller over gjennomsnittet intelligens, gjorde aldri lekser og fulgte aldri med i timene. Den norske skolen må lære barn selvdisiplin og viktigheten av en god utdannelse, og i tillegg sette opp tempoet i læringsprosessen for å få mer ut av skoleårene for å gjøre det norske samfunn mer konkurransedyktig i fremtiden. (Les: Realfag)

    • VGS elevrådsleder

      å sette opp tempoet på undervisningen kommer ikke til å hjelpe på noe, grunnen til dette er at mange elever allerede sliter med at lærerene går for fort framm iundervisningen, og hvis de da skal sette opp tempoet kommer dette til å føre til nedsatte karakterer i fag som mattematikk, engelsk, naturfag og samtlige realfag og noen av de samfunsfaglige fagene i den videregående skolen.

  • Britt

    Er selv elev men kan ikke si meg enig med at det er for mye lekser! For å si det mildt så er norske elver noen av de heldigste her i verden, vi har så lite skole og lekser at det er skummelt. Så i stedet for å finne måter å argumentere mot lekser så kan man vel heller bruke energi på å gjøre de. Vi henger oss opp i ting som andre barn hadde vært takknemlig for, det er vel snart på tide å innse hvor heldige vi er som får gå på skole gratis! Tenk din skoleplass koster mellom 90-100 000kr i året så lekser er vel en liten pris å betale i forhold til det. Så noen helger med lekser eller prosjekt må man nok tåle, det er noe man aldri vil komme vekk fra.

  • Hagen Min

    Jeg er som de fleste helt enig! Men det er alltid et stort men, og det er to ting som er litt feil! Det ene er ingen lekser til Mandag eller Tirsdag som er gitt Fredag. Det andre er noe dere unge mangler totalt og det er planlegging, et par timer ekstra et par dager i uken så vips ingen lekser i helgen . Så litt planlegging og mye selv justis så går det bra for meste parten av dere. Og ps ingen fjesebok e.l så går alt mye fortere…. det er en grunn til at endel bedriftener har stengt tilgangen til sike sider, det tar så mye tid og det er jo helt u unødvendig siden det er fri dere vil ha….

    • VGS Elevrådsleder

      1. problemet er at i fag som man bare har på fredager og ingen andre dager siden det ikk er lagt opp til flere timer i det faget (eksempel historie VG2 og VG3= 2 timers fag) blir det gitt lekser til mandager/tirsdager på fredager. hvis du ser hva jeg mener?? lekser blir gitt på fredager og skla inn på mandager i et fag du bare har på fredager

      2. mange bedrifter foretrekker at du har kompetanse på sosiale medier og kan klare å holde deg oppdatert på hva som skjer rundt om i verden selv i arbeidstiden.

  • Tidsklemma

    Hehe…så naivt… Tror dere virkelig at dere får en mindre hektisk hverdag når dere slutter på skolen og kommer dere ut i jobb? Jeg nevner ting som dere kanskje ikke vet betydningen av ennå, overtid, pendling, kø, barnehagehenting, oppussing… Ett ord dere kan lære dere først som sist: Tidsklemma.

    • Cassandra

      Overtid er ikke noe som kommer hver dag, og kø kommer an på kor en velger å jobbe. Ikke alle får unger, men har de så er ikke barnehagehenting noe som tar lang tid jo mindre de har valgt en barnehage langt unna som da er personens valg. Oppussing er virkelig ikke noe som må gjøres eller som er en hverdagslig ting. Uansett var dette kun snakk om helgen og ingenting av det normalt hos enhver i helgen

  • http://www.facebook.com/people/Demos-Demoso/630016931 Demos Demoso

    Lekser er noe tull. Isteden burde det bare hete: «møt forberedt til timene». Men det forutsetter i sin tur at lærere er gode og verdt å møte opp til. Eksamener og prøver er bra, og vil alltid motivere til egenstudier i tillegg til timer.

  • Sirillsh

    Jeg skjønner at mange vil se på ungdomsskolen som en dans på rosen. Den er ganske det om man har foreldre som kan mye matte , engelsk , norsk osv. – da lærer meg mer hjemme , og kommer mer motivert på skolen fordi man vet nok om ett tema man jobber med. Jeg var kjempe motivert før , da jeg gikk på barneskolen , men nå på ungdomsskolen ble for eksempel matten mye vanskeligere. Mamma og min søster har alltid hjulpet meg med leksene og slik – men det ble for vanskelig. Mamma sier at matten var mine komplisert før og det at man ikke regnet på samme måter – derfor er det ikke så mye hjelp hun kan komme med. Desverre er ikke mattelæreren god til å formulere ting enkelt – så det blir vanskelig å få til noe. Når man ikke får til noe , mister man motivasjonen uansett hvor hardt man prøver, og da henger man etter. Langt etter. Jeg hadde 3.klasse matte i 1.klasse- og nå går jeg i 9. og har en 2’er . Matte er mitt verste fag , og noen andre har sikkert andre som er dies verste fag. Jeg syntes vi må ha mye mer praktiske oppgaver isteden for å løse kjedelige oppgaver som står på ett ark – som bare er til å gjespe av.