Konfir-mosjon

Treninga førre veke vart øydelagt av det faktum at vi skulle ha konfirmasjon her på laurdag. Trudde eg.

Konfirmanten og meg. Mange kommenterer måten eg sit på når eg et.

Konfirmanten og meg. Mange kommenterer måten eg sit på når eg et.

Sist onsdag gjekk eg på Johannesberget for fjerde gang på sju dagar. Harde turar i bratt motbakke, så torsdag måtte eg ta heilt fri. Det passa fint, ettersom vi skulle ha konfirmasjon her på laurdag og 53 gjestar var på veg for å inspisere huset og heimen vår, og gjere seg opp ei meining om korleis det har gått Ole Johannes og kona hans her i livet. Ved slike høve går dei først over fasaden for å sjå kva dei syns om det ytre vedlikehold. Så er det inspeksjon av overflater innandørs, tidmessighet og slitasje, og generelt inntrykk av orden. Ein patrulje fire-fem-åringar finsiktar alt som er av nattbordskuffer og skap. Så et dei og kosar seg, og så takkar dei for seg, set seg i bilane sine, og så seier dei «Såg du det badet?» og så ristar dei på hovudet. Og det er før fire-femåringane kan legge fram sine funn. Det er i alle fall slik eg forestiller meg det. Ein får litt prestasjonsangst av slike tankar.

Langbord i eik. Tung mosjon.

Langbord i eik. Tung mosjon.

Så kona mi og svigermor brukte torsdag og fredag på å gå over alt innandørs, medan eg luka i bed og planta ut kjøpeblomster og heldt på verre. Torsdag kveld meinte eg uteområda såg sånn tåleleg presentable ut. – Ein får fokusere på det positive, sa eg til kona mi, etter kvart som eg gjekk over til å berre skyfle alt rot inn i garasjen og stenge døra. Gruar meg til eg skal opne den igjen.

Fredag begynte eg på maten. (Det var derfor eg ikkje oppdaterte bloggen på fredag). Til forrett skulle vi ha heimelaga bruschetta gnidd med kvitlaukssmør, røykt villaks frå elva med avokado, eggerøre, sitron, salat og balsamico glace. Til hovudrett raspeballar, heimelaga hjortepølse, fleskefett og kålrabistapp. Det var og teke hensyn til ein fraksjon av gjestane som stiller svært spesifikke krav til menyen, krav som i 100 prosent av tilfella kan tilfredsstillast med wienerpølser og potetstapp. Til dessert: Val mellom lausfrosne blåbær med nykokt vaniljesaus eller molter med fløyte og sukker, samt eit titals forskjellige kaker, heldigvis medbragt av gjestane.

Fredag kveld rekna eg ut at eg hadde vore på beina i tretten timar. Det er no litt aktivitet, det og. Laurdag morgon sette eg og stefar min i gang med å dekke på i hagen. Prøv, du, under litt tidspress, å setje opp eit langbord beståande av 13 eikeplankar som veg mellom 15 og 40 kilo, som skal manøvrerast rundt hjørner og opp trapper og stablast på bukkar, halvvegs oppdagar du at mønsteret du har lagt dei i blokkerer for vidare framdrift, og så må du flytte dei vekk og begynne på nytt, før du endeleg er ferdig. 90 minutt tok det, og då var trøya mi ganske svett. Så var det å hente benkar hos ein kamerat, benkar som har plass til sju personar og som eg tippar veg 40 kilo kvar og som skal ned ei låvebru, opp på ein tilhengar, av tilhengaren, over hagemuren og rundt borda, som no sjølvsagt står i veien igjen. Så skal det dekkast på. Ein stabel med 53 middagstallerkar veg ein del.

Imens har ei av døtrene mine og tre gode vener laga forrettar, men 40 minutt før gjestane kjem frå seremonien oppdagar eg at eg har gløymt å setje på raspeballane og pølsene. Ikkje har eg gryter til det heller. No melder panikken seg, og eg kjem i skade for å skrike litt til nokon. Spurtar bort på sjukeheimen,  lånar nokre digre kjelar, heim att, monterer gassprimusen min og set han på full blås og lempar pølsene oppi. Gjestane kom klokka eitt, klokka to var forretten spist opp, og hovudretten var ikkje nær å være klar. Eg løyste problemet ved å halde tale til halv tre, og då fekk vi hovudretten på bordet. Klokka tre måtte eg gå og legge meg, heilt utsleten.  Oppatt klokka fire, akkurat i tide til å få i gang oppvasken etter hovudretten.  Og jauda, der var tid til å kose seg, men alle som har rydda opp etter ein fest med 53 deltakarar veit at dersom ein passar på at oppvaskmaskina går heile tida, så slepp ein kome ned til eit bombenedslag neste dag. Då eg gjekk og la meg, sto fire-fem-årspatruljen og flekte lokket av marsipankaka, så slapp eg no å tenkje meir på det.

Søndag: Alt omatt, men baklengs.  (Eg kasta ikkje rotet frå garasjen utover att i hagen, då:-)

Og alle var einige om at det hadde vore ein strålande konfirmasjon, og eg har lært at neste gang skal vi setje opp borda dagen før, samt leige inn ein kokk og to serverings- og ryddehjelper.

Mandag gjekk eg på vekta: 108,6 kilo. Gjekk ned eit kilo siste veka og, gitt. Heimelaga konfirmasjon er god mosjon.

Kommentarer

  • gjest

    Norge den siste komunist stat i europa.. de skyter seg i foten med mye forurensing av gamle biler som er utdatert for lenge siden og spyr ut 10 ganger mer eksos enn nye biler.. dette fordi vi har de høyeste ny bil avgifter i europa ikke rat vi har gamle biler som forurenser.. MEN SETTE NED NY BIL AVGIFTER KAN DE IKKE GJØRE FOR DA TAPER DE AVGIFTER.. LENGE LEVE JENS OG APE PARTIET

  • Anonym

    Heisann. Beklager det der med dårlig luft. Skyldes oss arbeidere som skal på jobb. Men dersom vi kan få Haukeland ut på Sotra og et par puber, kanskje noen høyskoler så er dere kvitt oss. Lykke til.

  • Bybanist

    Dette er ikke noe argument imot køprising, fordi det kan man kompansere for på andre måter. Man kunne f.eks. gitt alle som ikke får barnehageplass i samme bydel som de bor lavere barnehagepris. Jeg har selv ennå ikke sett et eneste argument imot køprising. Det er bare fordeler med køprising, hvis det gjøres riktig (noe som altså innebærer kompensasjon til småbarnsfamilier).

  • Tmohn

    Egentlig er rushtidsavgift en kjempeordning. Da kan alle vi som har god råd kjøre køfritt på jobben hver dag, og slippe å være belemret med alle bilene til dem som ikke har råd til å betale dyre bompenger. Det er jo egentlig helt genialt. Jeg gleder meg allerede!

  • Svein

    Kjære Andreas,
    Du snakker om diktator.. Er det ikke nettopp BILEN som har fått diktere utviklingen av byen vår altfor lenge nå? Dersom denne byen skal bli noe litt mer enn et eneste eksosbelagt spagettikryss i løpet av de neste 10-15 årene må nok både du og jeg belage oss på endrede transportvaner.
    I vår sluttet jeg å kjøre bil til jobb og gikk over til kollektivtransport. Faktisk viste det seg at det ikke var så mye tid å tape sammenlignet med å sitte bak bilrattet. Jeg kan tilogmed ta med meg laptopen og få jobbet litt så veien også. Eller slappe av, se ut, ta en blund, prate med sidemannen eller se på været. Slipper å stresse med parkering også. Er nå mye mer utvilt både når jeg kommer på jobb og når jeg kommer hjem om ettermiddagen. Joda, kjører jo litt bil til butikken i hjemmeområdet og til og fra innfartsparkeringen der jeg setter bilen om dagen. Denne er jo innkludert i periode(måneds)kortet som jeg fornyer hver mnd for kr.660. Har spart utrolig mye på ikke å betale bompenger, parkeringsutgifter, drivstoff og slitasje på bilen (satte ned årlige kilometer på forsikringen, og sparte mye der også).
    Alt i alt, kjære Andreas; et kjempeframskritt både for meg og byens befolkning. Prøv det selv et par måneder da! Oppfordrer deg til det.
    Bli med oss på laget da vel! Kjempekjekt å kjøre kollektivt!

  • Guttolf

    Er jo en gavepakke fra landets sosialister…

  • Andreas

    Skal jeg ta med meg verktøy kassen, stigen og skitne arbeidsklær inn på bussen mener du? lett for deg å si som har en jobb som innebærer laptopp.

  • Anonym

    Helt enig, bybanist! Det er ikke vanskelig å kompensere barnefamilier her. Det som er uakseptabelt er at alle matpakkekjørerne hele tiden skyver barnefamiliene foran seg. Se en standard bilkø i Bergen. Ser du mange biler med barn? Ikke det nei….

  • Gjest

    Men vi som er fra Bergen vil gjerne kjøre bil akkurat så mye som det passer oss! Vi er småbarnsforeldre, eller minstepensjonister og har store omsorgsoppgaver eller har vært med å bygge landet eller har andre gode grunner for dette. Vi mener videre at det slett ikke skal være kø der vi kjører når vi skal ut å kjøre, og ønsker oss god plass på bussen hvis bilen er på verksted. Egentlig burde det vært skattelette for å eie bil! Vi protesterer mot byrådet og/eller regjeringen for å være tullinger/byråkrater og/eller sosialister.

  • Anonym

    Jeg er helt enig i at bompenger og køprising skal gå direkte til kollektivtilbudet, slik at det blir bedre fra dag 1. Det vil si at vi ikke bare bruker bompenger til anlegg, men også til å subsidiere et forbedret tilbud med ikke-forurensende busser. Da antar jeg at du og jeg er enige.

  • Andreas

    Legger til at du sikkert har en fast arbeidsplass, jeg derimot reiser litt rundt om kring. Skal kundene betale meg for timesvis med transport i tillegg da, bytting av buss, eller bybane kanskje jeg må ta 3 – 4 linjer for å komme meg dit jeg skal. Om jeg skal møte på sted «x» klokken 7 eller 8, så må jeg jo kanskje stå opp om natten og ta nattbussen da for å rekke jobb til riktig tidspunkt.. Er ikke alle som er like heldige som deg.

  • Bjørn R.

    Er ikke trafikken inn mot sentrum gått ned, og trafikken som går langs Kyststamveien øker? Da må trafikken som går langs E39 ledes om Grimesvingene, og så lenge denne forhistoriske veien ikke er utbedret vil ikke det være praktisk mulig. Tragiske politikere som ville ha all trafikken ned til Nygårdstangen. Når forurensingen blir et problem så er det å straffe bilistene med noe så idiotisk som datokjøring og rushtidsavgift. Nei, la sentrum dø ut slik at de som kaller seg folkevalgte kan sitte i Rådhuset og klø seg i hodet over at ingen gidder å dra ned til sentrum. Sett bilen utenfor bomringen og se om luften blir bedre. Jeg tviler på at det blir merkbare resultater. Men da vil nye bomringer poppe opp som paddehatter andre steder utenfor byen, for bilistene er politikerne avhengige av for å opprettholde og bygge ut kollektivtilbudet og bygge nye sykkelstier. All fremtidig vekst skal skje på buss, bane og sykkel, sier politikerne så optimistisk. Jeg ler meg ihjel over naiviteten som råder i Rådhuset. Alle bor nemlig ikke langs Bybanen, og kollektivtilbudet for oss som ikke bor langs denne banen eller de nye busstrasseene er blitt stadig dårligere. Hva når det pøser ned, fryser på eller snør kraftig? Da må sykkelstiene ha overbygg for at folk skal benytte dem. Bygg E39 utenom Bergensdalen, dvs før Vallaheiene i tunnel mot Grimen. Kun da vil trafikken over Danmarksplass reduseres så det merkes!!!!!!

  • Bybanist

    Nei, du skal selvsagt kjøre bil som før. Kollektivtrafikk er ikke for alle, og helt greit at det ikke passer for deg. Derimot er det mange andre bilister som gjerne kunne ha reist kollektivt istedenfor. Meninga med køprising er å få dem som kan til å bytte til buss. De som ikke kan, får kjøre bil som før (det er ikke snakk om bilfritt sentrum her).

    Tenk på at hvis flere reiser kollektivt, så blir det mindre køer, og du kommer raskere fram i jobben din. Du får dermed gjort mer i løpet av en arbeidsdag.

  • Nille Hansen

    Det er ikke riktig å kreve mer penger av bilistene.Politikerne i byen skjønner at det er barnefamiliene som blir de skadelidende i byen…..

  • Smm

    Som yrkessjåfør har du vel ikke noe å gjøre i denne debatten, var det kun dere og kollektivtransport som kjørte ville det vært «fjelluft» i sentrum:-)

  • Erling Svensson

    Ser i dagens papirutgave av BT at næringsdrivende i Bergen Sentrum må gi opp pga sviktende kundegrunnlag. Ja vist, dette er jo ingen overraskelse. Hvor skal kundene komme fra når Bergen sentrum stenges av med en mur av skyhøye avgifter? Sentrum vil i fremtiden bli befolket av skatteetater og vegvesen, etater som ikke er avhengig av tilgjengelig ettersom folk er pukka nødt til å oppsøke disse enten en vil eller ikke. Befolkningen vil da stort sett bestå av journalister og studenter, og denne kundegruppen er neppe stor eller betalingsdyktige nok til opprettholde noe som helst. Er glad jeg bor utenfor Bergen og slipper å tenke på at jeg må inn til sentrum.

  • Ulrik N Utfor

    Gi Åsabuen et skikkelig kollektivtilbud, så vil hver åsabu som skifter fra bil til buss, redusere passeringer i bomringer med 2 stk. pr. dag (en passering TIL arbeid i Sandviken og en passering FRA arbeid på Danmarksplass. Nedgangen i passeringer vil bli så stor at belønningsmidlene sikres.

    MEN, og det er et stort MEN. Hvor skal bompengeinntektene komme fra da??Når åsabuen tar bussen?

  • http://twitter.com/kyrholmen Njord Kyrholmen

    Flytt, bytt jobb eller bruk lenger tid! -Selv om kommunen har vært idiotisk ved å gi deg barnehageplass langt fra hjemmet, har du likevel mulighet til å gjøre noe med det.

  • http://twitter.com/kyrholmen Njord Kyrholmen

    Jeg er enig med at E39 må legges utenom Danmarksplass, det er jo forsåvidt planlagt med tunnel fra Minde til Arna. Treneringen av prosessen ligger i at det ikke er fattet planvedtak som muliggjør oppstart av kalkuleringer og detaljplan. Resten av innlegget ditt er skivebom. Her snakker du om at sentrumstrafikken har gått ned? Det skjedde kun en dag i historien, og det var når det var partallskjøring det.. Husk at det finnes noe som heter transporøkonomisk institutt, TØI.. og statens vegvesen,..

  • S. Mikkelsen

    Hva er det meningen at Bergen skal bruke «bonusen» på, er det ikke bedre å gi 100 mill til kollektiv transport som fungerer?
    Busselskapene settes ut på anbud, og når rutene lages, kommuniserer de ikke.
    Nå er det Bergen Vest sin tur, og min hverdag blir snudd på hodet.
    Jobber i koselige Alvøen, som faktisk huser en del bedrifter. I noen har jeg hatt godene ved en buss som går direkte, sentrum, Loddefjord, til tider ned i Håkonshella og Alvøen.
    Min nye hverdag blir rute 5 som kommer fra Åsane, bytte i Loddefjord og rekke 0725, en avgang som er fremskyndet ca 20.min.
    Rute 5 og rute 42 «snakker» ikke sammen, så her må jeg ta hensyn til kø etc. fra Åsane og videre må jeg ta hensyn til veiarbeidet ved Liaflatene/Knappetunnelen.
    Fra jobb kan jeg reise 15.50 eller 16.50, normal arbeidstid for folk flest er til 16.00.

    Rutetidene for Håkonsvern/Vadmyra er utvidet, lenger ut er redusert.
    Mathopen, Hilleren, Håkonshella og Alvøen har både økende befolkning og arbeidsplasser, de er til og med en del av Bergen.
    Som billøs sentrumsbeboer over flere år, vurderer jeg bilkjøp.
    Forstår godt de som holder på bilen og heller svelger en avgift til, legg opp kollektivtransporten etter brukernes behov.

    Kleppa bør ha i mente at Bergen ikke er flate Jæren, her må vi gjennom fjell og ikke flate åkerland for å lage veier!
    Bergen er som en sveitserost, hull alle veier, øremerk 100 mill til parkeringsanlegg ved innfartsårene og sørg for at kollektivtrafikken fungerer, vi ønsker å komme fra A til Å smertefritt. Belønn biltistene med lave kostnader, som en nevnte, kr 660,- pr mnd. inkl. parkering. Økte avgifter virker ikke når en ikke har et alternativ.
    Det går garantert en diskusjon angående omlegging av Bergen Vest, så Bjerkestrand, lag et innlegg om årsak og virkning.
    Til veivesnet, legg en «trafikkteller» ved Alvøen ridesenter, trafikkøkningen er 100% de siste par årene, er løsningen da å kutte i kollektivtransporten? Se på reguleringsplanene, det bygges enormt i nevnte område, er det ikke noe som heter føre var enn etter snar?

  • Arne Kristian Knudsen

    Ja hva er egentlig byluft??? Man lager en samrøre av eksos og annen forurensing. Man vil ha vell NOXen som er en gass som er giftig i store konsentrasjoner. Den er ikke den vi ser som det berømmelige bylokket for det er oljefyring og vedfyring spesielt. Det siste er jo miljø riktig og her kommer man til en slags miljø kollisjon fordi selv om man fjerne alle bilene så sitter man igjen men bylokket som har vært der de siste 100 årene.

    Vi som har sett på dett problemet de siste 70 årene vet at vi hadde det samme bylokket i 50 årene med en by uten trafikk av betydning. Så dette er en slags miljø kultur å angripe bilen igjen uten at det vil løse opp bylokket.

    Jeg er forøvrig glad at jeg ikke trenger å reise til byen noe særlig. Men jeg er redd for at når denne kampanjen setter inn vil man oppdage at bylokket er der fremdeles men at man har fått en del andre negative effekter som man ikke kunne tenke seg innledningsvis. Er dert gjort noen konsekvens analyse hva som vil skje med byen vis dette materialiserer seg? Neppe.

  • Anonym

    Innlegget ditt oser av arroganse. Det er ikke alle som kan jobbe gjennom en laptop. Arrogante kontorrotter ble de kalt før i tiden. Prøv å bruke litt tid på bussen til å sette deg inn i problemene som oppstår når kollektivt ikke nytter, og bilen blir » forbudt» å bruke. Du er heldig om det funker for deg, men prøv å ikke forlange det samme av alle andre. Det er nok av andre som på død og liv elsker å instruere andre mennesker i hvordan de skal organisere sine liv.

  • Anonym

    det er verre med alle cruiseskipene om vinteren!

  • Anonym

    Hvordan vet du at det er matpakkekjørerne som skyver barnefamiliene forran seg? Den med standard bilkø var «flåsete» kjære Erkebergenser. Litt ulikt deg dette her.

  • R.W.F

    bare tull, kommer frosten så kommer «lokket» med eller uten bilene………

  • R.W.F

    Det er nettop dette som vil hjelpe, men ringveg øst er lagt på is eller foskjøvet fram i tid… skjønn det den som kan…

  • Smm

    Poenget mitt er at med eller uten giftlokk så trenger vi yrkessjåfører, og det er vel det du understreker at du er?

  • Bybanist

    Lokket kommer uansett, men det er opp til oss hva vi vil fylle det med. Vi kan fylle det med gift sånn at folk blir syke og dør, eller vi kan begrense bilbruken sånn at lufta under lokket holder seg ren.

  • Vedfyreren

    Jepp. Cruiseskipene ligger oppe i Bergensdalen og og på Danmarksplass og spyr ut eksos hver morgen og ettermiddag hele vinteren gjennom :)

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=651006020 Silje Wisnes

    Jeg er rasende!!!! Vi som må levere i barnehage. Den åpner halv åtte. sfo åpner halv åtte. Når ikke jobben til åtte med buss da skjønner du!! Det er vi som skal betale. Alenemødre og familier med barn. Mens disse politikerene med fleksitid og flesk på kontoen som bor i nærheten sykler til jobben mens de plystrer en sang. På godt Bergensk kyss meg i ræven!!!

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=651006020 Silje Wisnes

    Da må de som har barn få mindre arbeidsdag.

  • Bybanist

    Som nevnt tidligere så er det fullt mulig å løse dette problemet. Jeg er veldig for køprising. Det tror jeg vil gjøre Bergen til en VELDIG mye bedre by for alle, ikke minst for alle dem som nå blir syke og dør pga all biltrafikken (og deres pårørende). Men samtidig synes jeg at når køprising innføres, så må det samtidig innføres ei kompensasjonsordning for barnefamilier. Folk som tvinges til å kjøre langt for å levere barn i barnehage må ikke bli skadelidende.

  • andy

    Kunne jo inført en ting som i Mexici city. Privatbiler med sluttnummer på blskilt: man, 1-2, tirs 3-4, ons. 4-6, tors. 7-8, fre. 9 -0. Helgene er fri for privatbiler.

  • Bybanist

    Jeg er redd for at det fører til at folk skaffer seg flere biler, og på sikt enda mer trafikk. Det er greit som et nødtiltak i helt akutte situasjoner, men det må ikke brukes for ofte. Jeg tror køprising er det beste tiltaket. Da kan alle som er nødt til det fortsatt kjøre som før. Men man får vekk de som ikke er nødt til å kjøre.

  • Harleytrebor

    Jeg har butikk i sentrum.. Jeg vil ikke ha køprising. Få heller opp parkometer på alle bydels sentrene.

  • Harleytrebor

    Komunale parkometre ved alle kjøpe sentre. Samme takst som sentrum.. Det ville gitt millioner til kollektiv trafikken. Lagunen vil da være med på og betale på bybanen som de får rett forran døren sin. Åsane senter Ikea osv..

  • Grom

    En ny avgift ??? Og da har liksom disse politikerne gjort jobben sin og kan toe sine hender.

  • lam

    De bør TA ANSVAR for eget liv og helse og FLYTTE ut av giften!

  • K-Man

    Dårlig Bergensluft kommer fra tre hovedkilder:
    1) Ved/kull/oljefyring (nesten halvparten herfra)
    2) Båtene i havnen som fyrer med Cheap Charlie-olje
    3) Utslipp fra bilister
    Fyringsvanene er det enkelt å gjøre noe med – iverksett forbud mot å fyre med gamle ovner med høyt utslipp. Det tør ikke politikerne å ta konsekvensen av.
    Båtene i havnen? Av med motor og ta strøm via kabel fra land. Veldig enkelt, men da vil det koste mer for rederiene og Bergen blir ikke-havn.
    Da er det bare å straffe bilistene, som urettmessig får skylden for dårlig luftkvalitet i Bergen.

  • Anonym

    det er ingen som ønsker å fjerne privatbilismen, man ønsker å redusere den.
    det er ikke bilistene som finansierer buss og bane. de bidrar. bompenger er inntekter på statsbudsjettet på lik linje med andre skatter og avgifter. de er ikke øremerket. det norske politikere gjør galt er å være for distriktsvennlige. mange liker å sammenlikne med albania. der har de fin motorvei. det de gjorde der var å ta et tøft valg, drit i grisgrendte strøk, bygg ut de sentrale. i norge ville dette feks medført nedleggelse av alle stamveier mellom oslo og bergen unntatt filefjell. langs vestlandskysten ville det blitt en flott stamvei og grusveier evt privatiserte lappetepper av noen smale gamler veier for resten. i bergensregionen ville det betydd null i vedlikehold for store deler av fana og åsane og full motorveisatsning i bergensdalen. det er store avstander i norge og langt flere km vei per hode enn omtrent noe annet land, kanskje med unntak av usa og russland. alle som har vært i usa og russland vet at veikvaliteten når man kommer litt utenfor stamveiene er horribel, og forklarer den store andelen firehjulstrekkere i usa elegant.

  • oppgitt type 2b

    nå har det seg jo sånn at stamveiene i Norge er jo horrible! det finnes ingen vilje til å satse på infrastruktur i dette landet! Albania har tatt oss igjenn på veistandard! Albania for Christs sake! hørte om en engelsk journalist som sa at «Norge er det eneste landet som har råd til så dårlige politikere» det skulle ikke forundre meg!

    ALBANIA??! ja faktisk, Albania!