På Nordiske Mediedager fikk landets fire TV-toppsjefer snakke om sendinger fra i fjor. De burde ha snakket om de neste ti årene.
Hihihi, gjeeeesp! Så enkelt kan kanskje det såkalte «toppmøtet» mellom landets ypperste TV-sjefer på Nordiske Mediedager oppsummeres. Godslig knuffing med såre undertoner og angst for taperstempel preget denne toppdebatten, som så mange før den.
Alf Hildrum (TV 2), Hans Tore Bjerkaas (NRK), Harald Strømme (TVNorge) og Kalle Lisberg (MTG/TV3) gikk lange runder rundt den store, fete, rosa elefanten som sto midt i Peer Gynt-salen, og gjorde oss dermed ikke så veldig mye klokere på hvordan de faktisk skal overleve som TV-selskaper i fremtiden.
Kvartetten ble utsatt for enkle spørsmål fra programleder Trygve Rønningen. Det lignet en nostalgisk runde for avdankede bokseveteraner – og et forsøk på å gjøre selve TV-bransjen mindre farlig enn det er. Men det er vanskelig å påkalle den store moroa når ulvene står og uler utenfor dørene.
I NMDs egen medieundersøkelse finner de fire toppsjefene tall som bekrefter deres verste anelser. De siste ti årene har TV mistet nesten halvparten av sin relevans for seerne i Norden, om man skal tolke undersøkelsen rett. Fra 2002 til i dag har andelen som mener TV dekker deres interesser best, falt fra 46 prosent til 27 prosent.
NRK-Bjerkaas er kanskje den som kan puste litt roligere, han har tross alt Staten og en milliard lisenskroner i lommen. Denne «public service»-velsignelsen kan også forklare at NRK1 har økt sin standing fra 37 prosent for ti år siden, til hele 60 prosent i dag.
Det lignet en nostalgisk runde for avdankede bokseveteraner
Så mens NRK trygger sin posisjon, slåss de kommersielle kanalene som dyr. Både TV 2 og TVNorge viser på sin side at de ikke primært ønsker å være gamlis-TV, slik NRK er. Fremste målgruppen både for dem og for annonsørene er folk under 40.
Den jobben kan bli tung. For undersøkelser viser også at akkurat den målgruppen er den som i størst grad skifter vaner i mediebruken. Både sosial medier, nisjekanaler og andre tidsfordriv. Hele 45 prosent av de spurte i Norden mener internett nå best dekker deres mediebehov.
Her ligger den aller største utfordringen, og noe som sikkert gjør de fire lederne mer skvetten enn de tillot seg selv å være i går. Mediemarkedet står foran en fundamental fragmentering, der brukernes valg blir det styrende prinsipp.
Det er nettopp nettet, virtuelle TV-kanaler og fotball on demand som i fremtiden vil true selve fundamentet for TV-kanalenes makt: TV-skjemaet. Gudskjelovkvelden. Den lojalitetsskapende merkevaren.
Og snart kommer Netflix, spillefilmleverandøren som bringer hele Hollywood hjem i stuen din, for en fast sum i måneden. Hvem trenger nattkino på TV 2 da?
Denne brave fremtiden skulle vi gjerne hørt de fire gutta snakke høyt og fritt om, om de tør hente frem sine dunkle fantasier og strategier fra under sengen da. Kanskje til neste år?