Drama på samlebånd

Det er befriende å se en TV-helt som ikke er den peneste, men har bein i nesen. Det bør NRKs dramaavdeling få med seg.

FLERE SOM SARAH LUND: Grunnen til at jeg fascineres av Sarah Lund er hennes nedstrippede klesstil og uglamorøse liv, skriver Johanne Magnus, som gjerne ser mer av den slags. FOTO: MOGENS FLINDT, AP/SCANPIX

Mens NRK Drama her hjemme sliter i motbakke, er det en fryd å følge DRs dramaserier. «Borgen», «Broen» og «Forbrytelsen» er bare noen av godbitene de siste par årene. Nå seinhøstes er det den danske politietterforskeren Sarah Lund, i «Forbrytelsen» som vasker opp.

I radioprogrammet Ukeslutt på P1 (01.12.12.) sa skuespiller Anders Baasmo Christiansen; «Jeg fikk ikke spillerom til å levere alvorlig og seriøs kunst. NRK Drama stoppet opptakene da arbeidsdagen var over.»

Jeg får inntrykk av at dramaavdelingen er blitt en samlebåndsproduksjon og har skjøvet det viktige kvalitetsbegrepet i bakgrunnen. Er problemet økonomi? Eller handler det faktisk om dårlige kunstneriske beslutninger av en dramasjef med all for mye makt?

I samme program beskrev kulturkommentator Vidar Kvalshaug sitt drømmeprogram: «Svart og minimalt med natur og bybilder, kun karakter og mysterieløsning.»

Ett av grepene DR tar for å lykkes er å droppe klassiske fine (og oppskrytte) fasader, som såpeseriene ofte satser på. I stedet trekker danskene frem mislykkethet og at livet er et slit, og slett ikke bare på jobben. Topper det seg på jobben så topper det seg hjemme også, samtidig. Ja, er det ikke akkurat sånn?

NRK leverer i stedet «Hjem», en serie med tre karikerte, blaserte søstre, som ligner litt for mye på Hetti, Letti og Netti Duck. Handlingen er lagt til landsbygden og gir en søkt fremstilling av hverdagen på Bygda. Alt i alt blir det hele en ufrivillig parodi. Men tross lunkne anmeldelser får serien mange seere.

I en kronikk i Dagbladet påpeker kulturredaktør Geir Ramnefjell hovedfeilen: «Kritikken mot NRK Drama er ikke at de ikke har klart å kopiere denne (danske) suksessen, men at det kan se ut til at de nesten ikke har forsøkt.»

Selv er jeg svært usikker på om det har noe for seg å prøve å etterligne danskene. Det dreier seg vel om kunst? Da er vel ikke etterligning tingen? Mens mediekommentator Hans Petter Sjøli i Bergens Tidende (30.11.12.) hevder at NRK Drama lider av idétørke og lite originalitet: «Norske TV-serier er både slapt skrevet og omstendelig regissert.»

Og han skriver at vi nordmenn er et altfor lydig publikum. Ja. Kanskje det er på tide at vi blir mer kresne og krever mer som TV-seer og skru av.

Mitt håp er at NRK Drama satser videre, men setter en ny kurs. Jeg håper på flere rufsete antihelter, historier fra skyggesiden og bedre manus.

At Norge trenger en egen filmutdannelse er tydelig. Skuespillerne trenger hjelp til å kaste den teatrale masken og til å levere et mer realistisk og upolert spill. Hva med å lage et doku- eller dogmedrama (ikke reality)?

Kanskje det er på tide at vi blir mer kresne og krever mer

Grunnen til at jeg fascineres av Sarah Lund er hennes nedstrippede klesstil og uglamorøse liv. Hun nøyer seg med en strikkegenser og jeans og gir blaffen i sminke og utseende. Hun er straight. Følelseslivet trer i bakgrunnen. Men hun har en kompleks personlighet som gjør henne spennende.

Hun er dyktig og kompromissløs i sitt arbeid som etterforsker, men sliter på hjemmebane, med både barna, kjæreste og venner. Det er befriende å se en TV-helt som ikke er den peneste, men har bein i nesen.

Jeg har fulgt Sarah Lund gjennom tre sesonger av «Forbrytelsen». Nå er eventyret over. Skaperen av serien begrunner den endelige avslutningen slik i The Guardian (11.12.12.): «TV i dag handler ikke om kvalitet, men underholdning. TV stinker.»

Heldigvis kan vi glede oss til nytt møte med Saga Noren i neste sesong av «Broen».

Saga og Sara … hva blir neste? Susi? Soga? Salo?

Kommentarer