Pengane har gått deg til hovudet no, herr Oslo

HERR OSLO: Du veit godt at det er mitt fløyelssvarte djup, som gjer deg ør. Bilete frå Mongstad. FOTO: SILJE KATRINE ROBINSON

Beste herr Oslo, kva er det eg les? Her har eg ikkje før kome inn døra rett frå eit heftig stemnemøte med Amsterdam, før eg blir møtt med spørsmål om eg har gått hen og gifta meg med deg. Parterapi, eg og du? «Enig og tro til Langfjella faller»?

Det er mine struttande former og surklande kløfter som gir deg lys i augo

Du veit like godt som meg at det eg og du har saman, er eit fornuftssambuarskap. Du har kara til deg pengane, eg har tiltrekkingskrafta og evne til å dra inn meir pengar.  Tenkjer du deg om, veit du godt at det er slik: Det er mine struttande former og surklande kløfter som gir deg lys i augo og oppvarma asfalt. Det er mitt fløyelssvarte djup, som gjer deg ør.

Der du kjem frå er damene flate som strykejarn. At du kasta augo mot meg, kan eg skjøne. Min gode mann, dei kusinene frå flatbygdene du har hatt frå vane å gifte deg med, er ikkje særs mykje, verken å sjå til, eller å feste med. Men at EG skulle ha lova deg evig truskap, ein umogen oppkomling av ein kornbonde, med så lita utstråling at det er eit under at heisdørene går opp for deg?

Pengar har du, men det er også alt, og pengane har gått deg til hovudet no, herr Oslo. Du oppfører deg som at du, Staten i eigen person, er blitt ein storkar som deler ut vekepengar til undersåttane. Du har byrja å få det draget rundt augo alle menn som har kome seg raskt til makt og pengar har: Ei grenselaus barnaktig sjå på meg-haldning, som på ingen måte kan forvekslast med god sjølvkjensle. Den sjølvtilliten som er avhengig av ytre stimuli heile tida, for ikkje å falle saman som ein sokk. Eg er lei meg for at dette kanskje krenkjer deg, men høyr på språket ditt: «Sorry, Vestlandet», «I get it», «Even Steven». «Seriously» «Bitchslapping»????

Alvorleg talt, dette er meint som eit venskapeleg råd: Slik snakkar ikkje ein mann med sjølvrespekt. Slik snakkar ein kornbonde som trur han er hipp. Om eg hadde lita lyst på deg før, gjer det meg ikkje meir lysten.

Du trur at når allslags folk kjem rekande til deg frå utlandet for å vitje deg, så er det fordi du er blitt populær. Det er skattekista dei er ute etter, ser du, og eg tykkjer det er på grensa til pinleg at eg må vere nøydd til å skrive dette til deg.

At du har misforstått dei venlege smila mine, som om eg ville ha noko meir forpliktande frå deg, seier mest om kor dårleg vane du er med at folk bryr seg. Eg plar smile til den eg vil, også når det er noko eg vil ha. Eg smiler også fordi eg har grunn til å smile over gåvene eg heilt naturleg er utrusta med.

Men når du snakkar å bli gammal saman med meg, gløym det: Eg aner kva du vil: Du vil ha pass og stell i alderdommen, du. Du vil at eg skal vere den som tørkar deg bak og kjem på pletten når du rotar rundt etter høyreapparatet. Eg kan seie det først som sist: Det kjem ikkje på tale. Før skal eg danse på demningane i fjellheimen min og sørgje for at Europa framleis får lys i augo om morgonen.

Orsak at eg «tar familiekrangelen i offentligheten», som du skriv, men eg er redd dette er einaste måten å få deg til å høyre etter. Å blamere seg framfor andre, er noko av det menn som deg likar særs dårleg.

 Eg har alltid har vore fri til å ha meg med kven eg ville som rek i land i kysten mi

Sanninga er at du og eg aldri har vore gift. Eg har alltid har vore fri til å ha meg med kven eg ville som rek i land på kysten min. Og om eg skulle ha inngått i eit fast forhold, ville det ha vore med Amsterdam eller Hamburg eller andre gentlemen eg plar vitje og ha det moro saman med.

Du viser til at vi blei sambuarar i 1814, det var tungt for meg. Det øydela mitt gode forhold til København. Han har langt meir å by på enn deg. Det er også noko av det som sårar deg, veit eg, men du kjem aldri til å bli København, uansett kor mange milliardbygg du strør rundt deg med. Du har ikkje danninga som skal til, du er ikkje kultivert fordi om også du no går i operaen.

Det verste med brevet ditt, som eg no har lese fleire gonger for å skjøne kor du vil, er dette: Du hevdar å ha farskap til mine søsken, Trøndelag, Sørlandet og Nord-Noreg. «Vi må holde sammen av hensyn til barna», skriv du.

Kva slags incestuøst forhold insinuerer du at eg har til søstrene og brørne mine?

Men det er også klassisk deg, paternalistiske menn har det med å oppdra alt rundt seg som om det var eigne barn.

Eg har vore raus lenge, og kjem framleis til å vere raus. Det ligg i min natur. Eg kjem også til å vere raus mot deg, og vi kan halde fram i dette fornuftssambuarskapet. Men eg må skuffe deg: Din blir eg aldri.

Capisce?

Kommentarer

197 Svar til “Pengane har gått deg til hovudet no, herr Oslo”

  1. Jan J 8. februar 2013 på 15:55 #

    En bergenser på sitt aller værste (sier ikke lite)

    • Godviljen 8. februar 2013 på 16:39 #

      Har du lite å gjøre Jan? Ellers skal du ikke bruke tiden på å prøve å forstå dette!

    • Tom Brønn 8. februar 2013 på 16:48 #

      Bergenser? På nynorsk? Du har skjønt det! Vestlending! Pugg det utenat.

    • Sander Brown 8. februar 2013 på 18:59 #

      «På sitt aller verste» skrives med ‘e’: v-E-rste. Det er bare dere østlendinger som skal snike ‘æ’ overalt. I dette tilfellet taper du og dine for grammatikken

      • Godviljen 8. februar 2013 på 19:33 #

        og dansker

  2. Trond 8. februar 2013 på 16:02 #

    Fantastisk godt beskrevet!

    • arimanni 8. februar 2013 på 18:39 #

      Skjønner ikke hvorfor det ikke blir dannet et politisk parti som stemmer for å skille ut Oslo-regionen fra resten av Norge – eventuelt skille ut Vestlandet fra resten av Norge. Vi trenger de ikke – de trenger oss.

      • Evy Singstad 9. februar 2013 på 11:55 #

        Enig. Men trur også at vi er i ferd med å få et demokratisk underskot. Vi har politikarar som blir utsatt for såkalla partipisk. Stemmer dei då på vegne av oss som stemte på dei?

        • timmen 9. februar 2013 på 14:04 #

          Vi behøver et Vestlandsparti som kjemper for økonomisk og politisk selvråderett for lansdelen.

          Og seinere kan spørsmålet om løsrivelse komme opp.

  3. gunnarj2 8. februar 2013 på 16:04 #

    Jeg elsker det svaret til Herr Oslo. Endelig en som virkelig setter tingene på plass.
    Vi burde se til Spania og Skottland hvor de såkalte utkantene er lut lei av fjernstyring og arroganse som styresmaktene er preget av. Eksempel: Jernbane og for den saks skyld veier

    • Tom Brønn 8. februar 2013 på 16:51 #

      På Østlandet trenger de infrastruktur for å frakte byråkrater inn til Oslo og ut igjen. På Vestlandet trenger vi infrastruktur for å skape verdier!

  4. Mangofrukt 8. februar 2013 på 16:06 #

    Hehehehe! In youre face!

  5. Spelaren 8. februar 2013 på 16:10 #

    «ein kornbonde, med så lita utstråling at det er eit under at heisdørene går opp for deg»

    – Hehehe…

  6. Geir 8. februar 2013 på 16:12 #

    He, he… E’ pinadø det beste på lenge! Ta den du «Hr. Oslo» og mal ‘an nøttebrun!

  7. Jogeir S.K Hvide 8. februar 2013 på 16:13 #

    Herlig skrevet!

    Jeg reagerte også på ordbruken til herr Oslo;
    «Sorry, Vestlandet», «I get it», «Even Steven». «Seriously» «Bitchslapping»????

    Jeg gremmes, hva skjer med det norske språket?

    Det er vel egentlig på tide å omdøpe herr Oslo til herr «Oshlo» slik det uttales blant lokal befolkningen.

    • Sten af Geijerstam 9. februar 2013 på 13:14 #

      …ja den dere «OSCHLOO-dialekten» som de har der er vederstyggelig…

      • kattemann 10. februar 2013 på 21:37 #

        Akk ja – det er faktisk den eneste dialekten som (i praksis i alle fall) ikke er tillatt brukt i NRK. Ikke rart den er i ferd med å dø ut.

  8. Liss 8. februar 2013 på 16:17 #

    Veldig bra, humoristiske og så sant, så sant :)

  9. Vestlending 8. februar 2013 på 16:19 #

    Ikke pent å kle av maktsyke herrer i all offentlighet, men denne gangen var det vel fortjent. Makan til vås østfra har jeg ikke hørt eller lest tidligere!

    • Gjest 9. februar 2013 på 02:11 #

      Joda – du har nok lest slikt vås østfra stadig vekk

  10. Ladytussi 8. februar 2013 på 16:30 #

    Utrolig bra svar på ett heller herskesykt brev.

  11. JanE 8. februar 2013 på 16:32 #

    For å si det med DeLillos:
    «Lille Oslo er en egen planet»

    • Sander Brown 8. februar 2013 på 18:48 #

      Det samme sa man om Pluto tidligere, og vi vet hvilken vei det gikk

  12. Jan 8. februar 2013 på 16:33 #

    Tiltredes!

  13. Huldrefossen 8. februar 2013 på 16:34 #

    Takk, Hilde.

  14. Fanafjord 8. februar 2013 på 16:36 #

    Knallbra skreven, Hilde. Du fanget godt atmosfæren, tilstanden mellom Oslo og Vestlandet. Og så fint nynorsk også.

  15. Matias Gravelseter 8. februar 2013 på 16:38 #

    fantastisk skrevet !!! kanskje på tide med en «liten» endring i maktstrkukturen her i Norge ?

  16. Bente Øien Hauge 8. februar 2013 på 16:41 #

    Å, dette gjorde godt! Hilde Sandvik, jeg elsker deg!

  17. Jan J 8. februar 2013 på 16:43 #

    Hei godviljen. Jeg er bare lei av skrytende bergensere som tror all vediskapning skjer på vestlandet. Maken til kvalmende patriotisme finner du knapt i noen annen by. Det er forskjell på å være glad i byen sin og hele tiden slenge dritt østover, som f.eks. journalistene i BA ( de er de værste ).

    • Maramessi 8. februar 2013 på 16:51 #

      Sannheten er hard å svelge;-)

    • Andreas 8. februar 2013 på 16:54 #

      Traff dette deg på et ømt sted nå Jan=( Så nå skal du henge i kommentarfeltet å kaste drit rundt deg i hele dag? Sannheten svir noen ganger! Man up!

    • Maramessi 8. februar 2013 på 16:56 #

      Det værste er 2 millioner østlendinger…

    • Vestlending 8. februar 2013 på 17:06 #

      Ka skal vi slenge østover da…? Kanskje vi bør stå høflig å applaudere når politikerne bevilger mer penger til 3 (hoved)flyplasser i Oslofjord regionen, Opera, Intercity, Holmenkollen, tunell under Bjørvika osv.. Ta deg en tur over og se…det er snart amerikanske tilstander der borte.

      • Tor 8. februar 2013 på 23:14 #

        Merk at tunnell under Bjørvika er bompengefinansiert

        • Per 9. februar 2013 på 02:46 #

          Merk at nordre, søndre og vestre innfartsåre, broene, tunellene og bybanen i Bergen er bompengefinansiert. Om det kommer en østre innfarrtsåre, så blir nok den helt sikkert også bompengefinansiert. Man kan være enige og uenige om mye, men ikke start en bompengekamp her. Den taper du – unansett!

          • Tor 9. februar 2013 på 21:01 #

            Det var DU som skrev at tunnellen under Operaen var bevilget penger til. Og jeg påpekte at det er feil. Noen bomkamp var det ikke. Og mens bergensere finansierer sine egne veier, gjør Oslo det samme. Staten betaler kun for prosjekter som ikke kan la seg finansiere med bompenger, dvs der trafikkgrunnlaget er for lite, f.eks. tunnellen til Nordkapp.

      • Krissern12 8. februar 2013 på 23:58 #

        Nå er det jo faktisk sånn også, da, at det bor fire ganger så mange i tettstedet Oslo som i tettstedet Bergen, og at det i fjor ble innbetalt 127 milliarder i skatt fra folk og bedrifter i Oslo kommune (ca. 623.000 innbyggere), mot 37 milliarder i Bergen (ca. 268.000 innbyggere). Hverken unaturlig eller «urettferdig» at det bevilges mer til og bygges ut mer i Oslo enn i Bergen.

        • Gjest 9. februar 2013 på 01:40 #

          Du må lære deg å regne. 623 000 innbyggere er ikke fire ganger så mange som 268 000 innbyggere. Dessuten er vi vel en halv million hordalendinger.

          • Krissern12 9. februar 2013 på 02:27 #

            Nei, det er du som må lære deg å lese: Det sto at tettstedet Oslo er fire ganger så stort som tettstedet Bergen – tallene finner du her: http://www.ssb.no/emner/02/01/10/beftett/tab-2012-09-06-01.html. (Oslo 925.000, Bergen 238.000). Ettersom det er vanskelig å finne skattetall etter tettsted, brukte jeg tallene for Oslo kommune og Bergen kommune.
            Jada, det er er en halv million hordalendinger. Fordelt på et areal som omtrent tilsvarer Oslo, Akershus, Østfold, Nedre Buskerud (Røyken, Lier, Drammen, Hurum, Nedre Eiker, Øvre Eiker, Hole, Ringerike), Vestfold og Nedre Telemark (Porsgrunn, Skien, Bamble). Der bor det to millioner «drittlendinger».

          • Tomas 9. februar 2013 på 12:11 #

            Interessant bruk av tall. Du sammenligner altså tallet for stor-Oslo som inkluderer alle kommunene omkring og sammenligner det med 5001 Bergen som er sentrum i Bergen. Altså ikke engang hele Bergen kommune.

          • Krissern12 9. februar 2013 på 12:49 #

            Jeg bruker SSBs offisielle tall for norske tettsteder. Tettstedsbefolkningen er mye mer interessant og gir et mye riktigere bilde av størrelsen på en by enn mer eller mindre tilfeldige kommunale inndelinger. For å bruke et nærliggende eksempel: København kommune har færre innbyggere enn Oslo kommune – alle vet likevel at København som by er større enn Oslo!

            Når det gjelder Bergen, derimot, er befolkningen i tettstedet mindre enn i kommunen. Faktisk er tettstedet Stavanger ikke så mye mindre enn tettstedet Bergen – ca. 200.000 mot 238.000.

          • Gjest 9. februar 2013 på 12:24 #

            Tull med tall

          • Krissern12 9. februar 2013 på 12:41 #

            Jaha? Så påvis tullet.

          • Gjest 9. februar 2013 på 14:01 #

            Se innlegget til Tomas

          • Krissern12 9. februar 2013 på 14:05 #

            Det har jeg svart på nedenfor.

    • fandersen1 8. februar 2013 på 17:08 #

      Om dere liker det eller ikke så er det på kysten fra Agder til Kirkenes att hovedtyngden av verdiskapning. finner sted, Oslo består hovedsaklig av papirflyttere, byrokarater og NAVERE

      • Erikeies 8. februar 2013 på 20:50 #

        Igjen, ingen byer bør ha industri innenfor sine grenser. Hvis du skal sammenligne Oslo må du sammenligne med andre byer, eller sammenligne med Østlandet. På Østlandet er det også mye Oslohat forresten, fra landsbygda og andre byer på Østlandet. Og det er vel ikke Vestlendingenes fortjeneste at det er olje i sokkelen og fisk i havet, det er bare sånn naturen er. Folk fra hele Norge jobber jo i petroleumsindustrien og de er utdannet på mange ulike steder. Jeg tror ikke Oslofolk er så arrogante heller, oslofolk er jo et sammensurium av folk fra hele Norge og verden. Statsapparatet virker kanskje arrogant, men de er jo også folk fra hele landet.

    • Lamda2 8. februar 2013 på 18:14 #

      Problemet er ikke skrytende bergensere, men at vestlendinger generelt står med lua i hånda til tross for all mulig grunn til det motsatte. En samlet vestlandsregion som kan snakke med felles røst og kreve sin plass overfor hovedstaden er det eneste som endre på maktfordelingen. Det nytter ikke å bare klage over at østlendingene tar seg til rette. De er ikke så dumme at de gir noe fra seg makt frivillig hvis de kan slippe unna med noe annet.

      • Gjest 9. februar 2013 på 01:42 #

        Hvem står med luen i hånden? Ikke jeg. Den kuede jevne mann på østlandet derimot gjør det.

  18. Kristin 8. februar 2013 på 16:43 #

    Hilde Sandvik, eg trur eg elskar deg!

  19. Monica 8. februar 2013 på 16:46 #

    Fantastisk!

  20. hardingen 8. februar 2013 på 16:50 #

    Glimrande!!!!!

  21. antibondsk 8. februar 2013 på 16:56 #

    Dette var morsomme og lett geniale metaforer.

  22. Werner 8. februar 2013 på 16:58 #

    Dette var knallbra Hilde Sandvik, mest som å lesa Morten Srøksnes. Abonnement pengane til BT byrjar etterkvart å bli vel anvendte pengar. Fortsett slik!

  23. Leif-a-k 8. februar 2013 på 16:59 #

    Hehe,
    Bra skrevet, men må bare le av det hele.

  24. kbb 8. februar 2013 på 17:03 #

    Takk Hilde. Du får sakt det mange føler.

  25. Petter Blytt 8. februar 2013 på 17:03 #

    ser fram til videre svar fra Herr Oslo.

  26. fandersen1 8. februar 2013 på 17:04 #

    Beste innlegget i BT på lenge, glimrende

  27. Frank Sivertsen 8. februar 2013 på 17:13 #

    Oslo med høyest verdiskapning, viser tall fra SSB. Bruttoproduktet, ofte omtalt som verdiskapingen, regnet per sysselsatt er altså høyest i Oslo. De ferskeste tallene viser at Oslo lå 19 prosent over landsgjennomsnittet. Hordaland ligger tilnærmet på snittet.

    • Eliheg 8. februar 2013 på 18:16 #

      Forble hvordan ingen la merke til dine faktaopplysninger 😉

    • Lamda2 8. februar 2013 på 18:27 #

      Hva ville verdiskapningen i Oslo blitt verdsatt til dersom Østlandet hadde vært egen stat de siste 60 årene? Det ville blitt den fattige lillebroren mellom den store, rike onkelen i øst og den steinrike fetteren i vest. Det som irriterer mest er den manglende selvinnsikten; Oslo kunne ikke blitt virkelig rik uten Vestlandet, men Vestlandet kunne klart seg meget, meget godt alene. Da er den nedlatende holdningen vestlendinger noen ganger blir møtt med nødt til å skape friksjon.

      Til tross for stadige påstander om den enorme verdiskapningen i Oslo-regionen, og det voldsomme pengesluket resten av landet visstnok skal være, så hører vi aldri noen ta til orde for at Oslo bør løsrive seg. Hva kommer det av, mon tro?

      • Erikeies 8. februar 2013 på 20:34 #

        Hvordan kan du sammenligne en region (Vestlandet) med en by (Oslo)? Verdiene er jo i havet og i fossene, ikke i Stavanger eller Bergen. Gi meg navnet på en by i verden med omfattende industri i byen. Oslo kan ikke konkurrere på industri, man ønsker seg jo ikke fabrikker i byer uansett. I byer er det andre næringer som passer. Hvis målet er å få karret til seg flest ressurser på færrest mulig folk burde jo den nye Vestlandsstaten være kun en tynn stripe av kysten. Har Vestlandet mer rett til ressursene i havet fordi det ligger nærmere nordsjøen, burde man få mer penger jo nærmere man er vannskorpa?

        • Stian Eriksen 8. februar 2013 på 23:58 #

          Ikke mer rett, nei. Men når Oslo stikker av alt og resten av landet omtrent ikke får noe så er det ikke rart at nordmenn, bortsett fra bortskjemte østlendinger, blir misfornøyd. Kanskje på tide å trekke hodet opp fra pengebingen å innse at resten av landet også trenger infrastruktur?

          • Erikeies 9. februar 2013 på 09:47 #

            Dere burde vel få litt mer penger siden utbygging av vei sikkert er litt dyrere pga komplisert landskap. Bedre å si at vi burde få like mange km ny vei i året på begge sider av fjellet kanskje.

        • Lamda2 9. februar 2013 på 22:06 #

          Det var ikke jeg som sa at Oslo hadde høyest verdiskapning. Jeg bare påpeker at denne «verdiskapningen» er fullt og helt avhengig av det som foregår på Vestlandet, og at det derfor er meningsløst å framstille det som om det er Oslo som brødfør resten av landet.

      • Oslo er sjef 8. februar 2013 på 23:09 #

        Hehe! Det kommer av at folk i Oslo ikke bryr seg. Provinsen med sine Sandvigske komplekser merket man knapt. Som en grå mus i et selskap.

        • Lamda2 9. februar 2013 på 21:48 #

          Ikke bryr seg? Det kommer en _sammenhengde_ strøm av sutring over pengebruken hver _eneste_ gang det skal bygges en veistump, bru eller tunnel på Vestlandet eller i Nord-Norge. Sutringen kommer fra det sentrale østlandsområdet, fra dem som mener pengene «heller burde brukes der det bor folk». Visst bryr folk i Oslo seg når noen andre vil ha litt av kaken også.

    • Sander Brown 8. februar 2013 på 18:54 #

      «Verdiskapningen» i Oslo foregår på bekostning av råvarene fra resten av landet, gjennom enorme byråkratiske statlige institusjoner, en prosess som østlendingene feilaktig kaller for «forvaltning». «Herr Oslo» sitt utspill tråkker ikke bare på Hordaland, men på resten av Norge likeså. Det hele minner mer og mer om et føydalt styre, der herren (Oslo) styrer skuta og gjør som det passer han – fører krig, dikterer politikk etc. – mens bøndene (resten av Norge) må jobbe seg syke for å brødfø herren og hans bande

      • Hardingen 8. februar 2013 på 21:04 #

        Meget godt sagt, å desverre altfor sant!

      • Krissern12 9. februar 2013 på 03:13 #

        Bare minner om at «herr Oslo» er representert i vår nasjonalforsamling med 17 av 169 plasser, og at «herr Oslo» konkurrerer med alle andre nordmenn om hver eneste maktposisjon innen regjering, statsadministrasjon, næringsliv og media. Å sammenligne dagens Norge med et «føydalt styre» er kvalifisert sprøyt. «Herr Oslo» har i virkeligheten mindre makt enn befolkningsgrunnlaget skulle tilsi.

        Forøvrig har Hordaland relativt sett flere «byråkrater», i betydningen offentlige ansatte, enn Oslo.

    • Sigbjørn Revheim 8. februar 2013 på 18:57 #

      BNP og verdiskapning er ikke det samme (her er desverre SSB på villspor). Dersom en offentlig ansatt lønnes høyere i Oslo enn i Bergen for samme jobben så øker BNPen, men det blir ikke høyere verdiskapning av det, det tas bare mer av fellespotten.

    • jan gunnar 8. februar 2013 på 21:36 #

      Sjølvdagt er det slik når hovudkontoret til Grandiosa Pizza -Hydro og 10 talls andre ligg i Oslo. Produksjonen ligg på Vestlandet, medan «ekspertane» sender faktura frå hovudstaden.

      • Boye Sivertsen 8. februar 2013 på 21:45 #

        Verdiene i havet skal regnes med, men ikke hovedkontor. Dette blir ikke lett. Faktum er at verdiskapningen er størst i Oslo.

        • Gjest 9. februar 2013 på 01:47 #

          Hvilken verdiskapning?

  28. Torkis 8. februar 2013 på 17:21 #

    Veldig bra at noen tok bladet fra munnen. Dessverre synes jeg det mangler litt lite faktaopplysninger å slå i bordet med her. Skulle gjerne vært flere.

    Ellers godt jobbet!

    • Krissern12 9. februar 2013 på 13:37 #

      Saken er at det knapt finnes faktaopplysninger å slå i bordet med. Det er spesielt pussig at Bergen tar alle vestlandets ressurser og hele landsdelens verdiskapning til inntekt for seg selv. Bergen som by gjør stort sett samme jobb i den økonomiske arbeidsfordelingen som Oslo, bare dårligere. Sist jeg sjekket ble det hverken produsert olje, smeltet aluminium eller alet opp laks i Bergen, men derimot finnes det massevis av frisører, kafeer, klesbutikker og møbelbutikker. For ikke å snakke om alle de offentlig ansatte…

  29. Mme Felle 8. februar 2013 på 17:21 #

    Argumentasjonen minner om den koloniherrrene brukte i landene de utbyttet: *de klarer seg ikke uten vår kompetanse, dannelse, styresett, osv osv» . Vi vet jo hvordan det har gått… Sarkasme i stedet for gode argumenter er enkel hersketeknikk, noe de fleste har opplevd, dessverre. Sitat; «Det er ikke din olje.» Nei, kanskje ikke, men er den din, da, Oslo? Slik argumenterer også Karlsson på taket når han spiser alle godteriene til Lillebror. Altså, når det ikke finnes gode argument, så finnes det heldigvis retorikk. Særlig er retorikken der en utelater endel premisser ganske effektiv. Før en kikker nærmere på det.
    Nei, Oslo, du er for selvsentrert. Jeg er opp i under at du ikke har fått med deg at fiskerinæringen er hovednæring nr to i Norge. Visste du virkelig ikke det? Skal den ikke nevnes med et ord engang i dette lange belærende innlegget ditt?
    Få av deg Gucci – solbrillene, kom deg ut fra baristaen, se deg rundt: du er jo bare en bitte liten by! Med mindreverdighetskompleks.

  30. Steinar Kristoffersen 8. februar 2013 på 17:22 #

    Skal si BT har kvesset pennene! Stå på Hilde Sandvik, Sjur Holsen m.fl. Ta di! Go, go, go!

  31. Mortjoer 8. februar 2013 på 17:25 #

    Utrolig bra. Takk dette blir en fantastisk helg.

  32. Ingdyp74 8. februar 2013 på 17:25 #

    Nydelig skrevet:-)

  33. Nilloko 8. februar 2013 på 17:26 #

    Den satt midt i sikringsboksen tenker jeg.

  34. krisku 8. februar 2013 på 17:33 #

    Vestlandet slår tilbake!

  35. Pjalle 8. februar 2013 på 17:38 #

    Hilde Sandvik, i løpet av de siste ukene har du blitt min favoritt blandt alle kommentatorer i media. Det er herlig med noen som våger å ha en mening og å stå i mot.

    • Hilde Sandvik 8. februar 2013 på 22:42 #

      Takk – for ein hyggeleg kommentar 😉

  36. Ketil Helland 8. februar 2013 på 17:39 #

    Blir ikkje betre før ein får lokal kontroll over pengesekken og slepp om å få nådegaver som distrikspolitisk tilskott. Første felttog burde være å fjerne hovustadstilskottet til Oslo før dei har tatt inn inntekspotensialet sitt gjennom eigedomsskatt.

    Så skal det nok bli rabalder skal du sjå!

    • Erikeies 8. februar 2013 på 20:40 #

      Oslo er en ganske så fattig og forfallen by, og innbyggerne har mindre politisk makt (færre på Stortinget pr hode) en resten av Norge. Så Oslofolk har ingen grunn til å være arrogante eller overlegne overfor folk fra resten av landet. Forresten så er befolkningen i Oslo fra hele Norge.

      • Gjest 9. februar 2013 på 01:44 #

        Samt Panjub.

        • kattemann 10. februar 2013 på 22:02 #

          Punjab. Og andre steder i nærheten.

          • Gjest 11. februar 2013 på 01:25 #

            Beklager skriveleif.

    • kattemann 10. februar 2013 på 22:01 #

      At det var?

      http://www.minervanett.no/oslofolk-betaler-regningen/

  37. wellssen 8. februar 2013 på 17:40 #

    ja so står det berre att å skilja seg for godt frå desse vassne Oslo/Austlandsbuarane
    Altso vi vil lausrivast og ha vår eigen stat, så vi endeleg slepp å høyra på dette meiningslause kvasidanske skrålet til desse bytullingane Jens og Jonas og dei andre i flokken rundt dei…

  38. Værbitt Vestlending 8. februar 2013 på 17:40 #

    Capiiiiiiiice!

  39. Folkflest 8. februar 2013 på 17:50 #

    Får si som ungdommen: Oslo suuuger. :-)

  40. Svein 8. februar 2013 på 17:54 #

    Når «Oslo» skriver et så ufint brev om vårt påståtte forhold, da må det avvises med kraft og stil.
    Det har Hilde Sandvik gjort i dag!
    3 x 20 i tellende stilkarakterer.

  41. Per 8. februar 2013 på 17:54 #

    Herlig, Hilde!

  42. Leif Iversen 8. februar 2013 på 17:58 #

    Eg les all godlåten som e kome på prent. Men eg saknar kva ho svarar so fynd om.
    Altså kva han Herr Oslo har skrive einstad.

    • Lamda2 8. februar 2013 på 18:53 #

      blogg.bt.no/preik/2013/02/07/vestlandske-fossiler/

  43. Jon Martin Madsen 8. februar 2013 på 18:02 #

    Outstanding!!!!!

  44. Sjur Skerpp 8. februar 2013 på 18:07 #

    Får seie som gamle Per Håland i Gula Tidende sa då Franco var daud; «det var jaggu på tide».
    Les «ein vestnorsk stat» og få oppskrifta for framtida

  45. Odd Drablos 8. februar 2013 på 18:10 #

    Han kom staskledd på friarferd – trudde han, men vart, som salige Jacob Sande skriv, send heim sundslegen og naken. Takk for ein usedvanleg flott svarkommentar. Ei glede å lese.

  46. Lektor Olsen 8. februar 2013 på 18:25 #

    Dette er pinlig! Som vestlending vet jeg alt for godt at vestlendinger sliter med mindreverdighetskomplekser i forhold til Østlandet. At dette blir demonstrert gjennom svar til et komisk dårlig brev fra «Oslo» er sørgelig. Men en ting kan vi i hvert fall skryte av, vi har den desidert beste skribenten i denne «disputten». Det dumme var bare at hun lot seg provosere i utgangspunktet.

    • Dwarf McDougal 8. februar 2013 på 20:21 #

      Når pengefordelingen ‘området rundt Oslofjorden vs. Vestlandet’ er så skjeiv som den er og har vært i mange tiår så er det ikke så rart at folk får mindreverdighetskomplekser. Enkel matte.

      • Lektor Olsen 8. februar 2013 på 21:17 #

        Provinsen vil alltid ha komplekser i forhold til hovedstaden. Det har lite med matematikk å gjøre. Irrasjonalitet blir ikke mer rasjonell av å ha et regnestykke som grunnlag.

        • Dwarf McDougal 8. februar 2013 på 21:46 #

          «Provinsen vil alltid ha komplekser i forhold til hovedstaden» sier du. Så hvis dette er en regel, som du impliserer, hvorfor klager du på det da? Her snakker vi irrasjonalitet inkarnert.

          • Lektor Olsen 8. februar 2013 på 23:56 #

            Godt forsøk på ordkløveri, men logikken brister.

          • Dwarf McDougal 9. februar 2013 på 00:14 #

            Nettopp. Bra du så det selv.

    • Gjest 8. februar 2013 på 21:05 #

      Hvilket mindreverdighetskompleks? Snarere motsatt.

      • Lektor Olsen 9. februar 2013 på 00:00 #

        Ja vel. «Jeg er ikke sint!», skrek herr Lemen, idet han sprakk.

  47. Grummel 8. februar 2013 på 18:28 #

    Jeg tror det var bra skrevet. Bare synd det ikke var på norsk.

    • Vestlandsfanden 8. februar 2013 på 18:44 #

      Der stakk hestehoven frem! Vi liker ikke Oslo, men nynorskbrukere bør også holde seg i skinnet. Provinsielt, Grummel!

  48. Tvisynt 8. februar 2013 på 18:31 #

    Pleier vanligvis å sette pris på Hilde Sandviks kommentarer, men nå synes jeg hun henger seg på bølgen som BT rir på for tiden, nemlig å prøve å sette landsdelene opp mot hverandre, spesielt Vestlandet mot Østlandet. Slik landsdelspatriotisme, som om alle vi fra Vestlandet sitter i samme båt, mot «overgriperne» fra øst, er lett å spille på. Det blir omtrent som å spørre en bergenser om han heier på Brann eller Vålerenga.
    Men nå tror jeg hverken folk fra Møre, Sogn og Fjordane eller Rogaland er villig til å la Bergen være bannerfører i en slik kamp, til det har de kjempet for mange kamper om hegemoniet her vest med Bergen.
    Det må jo også være pinlig for nynorskbrukeren Sandvik at hennes beste allierte for det nynorske språket som hun selv behersker så godt , ikke er byrådskameratene i Bergen, men Utdanningsdirektoratet i Oslo.
    Ellers mener jeg at Sandvik helt ser bort fra klasseperspektivet i sin «analyse». Hjelpepleiere eller lektorer, om de kommer fra Oslo eller Bergen, har mer felles interesser med hverandre enn de har med for eksempel Herman Friele eller Stein Erik Hagen, eller med høyt. gasjerte aviskommentatorer.
    Interessemotsetningene i Norge er ikke mellom landsdelene, men mellom de ulike økonomiske klassene, mellom kapitaleierne og deres medhjelpere, og arbeidsfolk.

    • Dwarf McDougal 8. februar 2013 på 20:16 #

      Det har aldri vært noen kamp om hegemoniet her vest. Hvem skulle Bergen mistet det til? Volda?

      • Tvisynt 8. februar 2013 på 20:48 #

        Stavangerregionen har forlengst passert oss, de arbeider istedenfor å furte og drømme om fordums storhet. Ingen kjegleklubber og lørdagsbuekorps som inngangsbillett til de fornemme kretser som i Bergen.

        • Gjest 8. februar 2013 på 21:04 #

          Finnes det fornemme kretser i Stavanger?

        • Dwarf McDougal 8. februar 2013 på 21:31 #

          Hva er det for noe vrøvl? I Bergen syter vi og arbeider samtidig. I Stavanger går de med hatter.

        • Gunnar 9. februar 2013 på 00:52 #

          Det er pga. oljen og politikken. Regjeringen erklærte Stavanger som oljehovedstad (lettere å styre enn Bergen….snille gutter der) Oljen ble gjort statlig og styrt av staten. Fred Olsen (Aker-eier) tipset AP og LO om faren for at Østlandet skulle komme i oljeskyggen av Vestlandet. Dette var helt bevisst fra ham. Han kjente kraften i Vetlandets shipping og verftsindustri bedre enn landkrabene på Østlandet.Han visste hvem han måtte snakke med, AP og LO, for å få gjort dette statlig med overordnet Oslo-styring. De visste også hvor den største faren lå, i Bergen, Fagforeninger engasjerte seg. På 70-tallet var det bemerkelseverdig mange fagforeningsledere med østlandsdialekt her i Bergen, og beskjeden var klar. Ikke noe konkurranse på like vilkår. Statoil bestemmer, Aker driver verftsindustren. Bergen forsøkte seg. De hadde pengene, eller vill fått de fra utlandet. Vyene var store, men overmakten var for stor. På Akøy ligger ruinene på Hanøytangen som et symbol når man forsøker seg med innovasjon her på Vestlandet, knebling fra sentralt!
          Ikke en gang kraftindustrien eller kraftselskapene kunne de unne oss. Hvorfor ikke Statkraft til Bergen? Vi har bygget store kraftverk her i omtrent hunde år. Belastningene med all nedbøren er det jo vi som har likevel.

    • Mitt 8. februar 2013 på 20:42 #

      Takk Sandvik og BT, helt vakkert. «Tvisynt» er som alltid den mest enøyde her inne, det slår ikke feil.

      • Tvisynt 8. februar 2013 på 23:52 #

        Takk for diagnosen, hadde vært for ille om jeg hadde ment det samme som alle populistene i dette kommentarfeltet.

  49. Cazzius 8. februar 2013 på 18:38 #

    Magisk lesning Hilde! Heilt enig med deg.

  50. Vestlandsfanden er løs 8. februar 2013 på 18:40 #

    Glitrende kommentar – og genuint morsom. Total motsetning til denne høyrekameraten fra Oslo, som kanskje har levert det mest katastrofalt misykkede forsøket på satire jeg har sett på mange år.

  51. Sander Brown 8. februar 2013 på 18:46 #

    Der fikk han det som fortjent midt i fleisen!

  52. frodemad 8. februar 2013 på 18:48 #

    BRAVO!! (Ja, du fortjener både store bokstaver og to utropstegn.)

  53. Dagfinnivik 8. februar 2013 på 18:56 #

    Håpar det snart blir slutt på å reise til Oslo på tiggarferd med luva i handa. Det treng ikkje Vestlandet – nordens Kuwait. For å illustrere på ein litt frekk måte: Om ein bygde ein mur rundt Oslo, er eg overbevist om at kloremerkene fyrst ville komme på innsida!

    • Krissern12 9. februar 2013 på 01:46 #

      Tja, er temmelig sikker på at kloremerkene først ville komme på innsiden om man bygde en mur rundt Bergen også. Enda sikrere, faktisk! Eller rundt Stavanger, eller Mongstad, eller Statfjord…. Hmmm, hva var egentlig poenget?

  54. Per Eide 8. februar 2013 på 19:01 #

    Igjen takk til Vestlandets journalistiske juvel.

  55. kaptein A 8. februar 2013 på 19:03 #

    Da er spørsmålet om begge disse brevene er kommet på trykk i Ohslo avisen?
    Det bør de!
    Velskrevet og deilig lesning på en fredag. Beste på lenge.

    • timmen 9. februar 2013 på 14:07 #

      Det tør de vel ikke. Det gavner ikke Tåkefyrsten og hans parti som eier pressen.

  56. Ron 8. februar 2013 på 19:13 #

    Hilde. You made my weekend!!

  57. Gjest 8. februar 2013 på 19:19 #

    Godt sagt!

  58. Kaare_Krise 8. februar 2013 på 19:20 #

    Takk Hilde. Du satte ord på følelsene i våre hjerter. Skrivekunst av stort format. Vi bøyer oss i ærbødighet (noe vi vestlendinger ikke gjør spesielt ofte).

  59. Heia Bergen! 8. februar 2013 på 19:47 #

    Fantastisk bra, den reneste poesi!

    Jeg prøver litt, jeg også:
    Norge, et land av fjell og fjord,
    det beste sted på denne jord.
    Og best av alt er Bergen by,
    Kom regn og vind – vi er like kry!

    Til hønseflokken i Oslo: Ky-ke-li-ky!!!!

  60. trygvan 8. februar 2013 på 19:55 #

    Bare en ting – Trenger vi være så stolte av denne oljenæringa hele tiden? «Verdiskapning» kunne gjerne blitt diskutert litt; Her tas det for god fisk at vi snakker om verdiskapning i betydningen antall arbeidsplasser, bnp og bedriftsøkonomiske overskudd, uavhengig av hva disse arbeidsplassene faktisk gjør… Men det er kanskje en for hellig ku til å berøre?

    • Dwarf McDougal 8. februar 2013 på 20:06 #

      Å skape pengeverdier èr verdiskaping, og de er avgjørende for oss, enten du liker det eller ikke.

  61. Bengen 8. februar 2013 på 19:55 #

    Flott Hilde og helt 100% riktig !! :-)

  62. reveenka49 8. februar 2013 på 19:57 #

    Veldig bra, Hilde. La oss skiljast frå reservesvenskane austpå

  63. væring 8. februar 2013 på 20:07 #

    Trøndelag har vært lojal mot prosjektet Norge i lang tid, og vi er fortsatt det. Men, jeg merker at jeg blir harm når kroppen fra Minerva påstår at andre landsdeler har en slags form for farskap til Trøndelag. Vi var eget lovområde, og våre forfedre greide å «unnfange» Trøndelag som egen enhet relativt lenge før Østlandet var påtenkt. Østlandet, her representert ved Minerva bør tenke seg godt om før de velger å pisse på andre landsdeler. Trøndere og håløyger (nordlendingene) har tatt affære med tyraner fra Østlandet tidligere – enten vi traff dem på Stiklestad eller Svolder. Vi kan vår historie og kjenner vårt opphav. Kan Østlandet si det samme?

    • Gunnar 9. februar 2013 på 00:31 #

      Er det ikke slik at Trøndelag også ønker å styre i eget hus da? Da kan vi jo gå sammen om et opprør! Etter min mening bør statens midler fordeles etter befolkning i de forskjellige regionene. Dette gjelder utgifter ikke bare til kommunale basistjenester, men også kultur og samferdsel. Slik er det i helsevesenet, som blir styrt fra de regionale helseforetakene. Hvem er det da som får tingene til å gå rundt? Jo det er Midt-Norge, Nord-Norge og Vestlandet. Når Øst må dele likt med sin «hustru og barna», er det de selv som får problemer (Les:Helse Sør-øst)

      • Geir-Tommy Hansen 10. februar 2013 på 10:31 #

        Ja la oss fordele midlene etter hvor folk bor……..ops det stemmer jo, det er jo på Østlandet ett stor flertall av Norges befolkning bor 😉

        • Gunnar 10. februar 2013 på 20:08 #

          Selvfölgelig skal flest midler tilföres Östlandet. Det er jo der halve Norges befolkning bor. Det innser jo selv bergensere. Men slik er det ikke på alle områder, f.eks. kultur og samferdsel. Men poenget mitt er at det også blir mer effektivt, når man kan planlegge bruken av midler ut fra en kjent og rettferdig störrelse. Det vil hele landet tjene på. Se bare på helsevesenet. Det fungerer utmerket med styring fra regionene, ihvertfall i Helse Vest, Midt-Norge og Nord.

        • Steffen_Gruble 14. februar 2013 på 10:27 #

          Folk og folk…

  64. Tommy1 8. februar 2013 på 20:12 #

    Håper dette utvikler seg til en ordkrig, for dette var moro. Flåsete ytring møter kreativ tilbakemelding. Så, klarer Oslo å stille opp samme ånd?

  65. t_h_o_r 8. februar 2013 på 20:30 #

    Selv om dette er godt skrevet og har gode poenger, syntes jeg det er litt trist er at selveste Hilde Sandvik gikk med på premisset om «et brev fra Oslo». Det var akkurat dette Minerva-trollet var ute etter.

    Østlendinger flest er ikke bedrevitende idioter som ikke forstår at kompetente mennesker over hele landet er viktig for verdiskapning. Da syntes jeg det blir for dumt å send «Oslo» et brev tilbake. Jeg hadde håpet på en litt mer voksen vinkling når det kom til (den nødvendige oppgaven) å plukke fra hverandre Nils August.

  66. Trubadibada 8. februar 2013 på 20:30 #

    Hahahahaha! Nydelig ;D

  67. Anna 8. februar 2013 på 20:36 #

    Fnis ♡ gu kor vittig:) herlig!

  68. Rosalind Scadelle 8. februar 2013 på 20:38 #

    Eg ble direkte imponert over dette fantastisk godt formulerte svaret til Herr Oslo. SÅNN SKAL DET SIES, RETT FRA LEVRA :)

  69. Marit Øksnes 8. februar 2013 på 20:54 #

    Dette er kjempeflott Hilde Sandvik ! Du kan bli president i det nye landet – Vestlandet ! Det gjør ingenting om du skriver nynorsk ! Du har gjort deg forstått så det rekker ! Stå på – dette er morro !

  70. tore61 8. februar 2013 på 21:07 #

    Tydelig at denne vennen vår østpå er mer til belastning enn til nytte. Lurer på om ikke det beste hadde vært å avslutte fornuftssambuarskapet med herr Oslo. At de nesten glemte minnene og savnet etter forgagne tiders beilere atter dukker opp er kanskje forståelig. Det var tider det. Eller var det det? Husker den gang da vi var til sengs med herr København, det ga et visst behag men det var ikke full tilfredsstillelse. Følte at herr København så ned på oss og prøvde å utnytte oss. Egentlig glad han forsvant.Tror uttrykket lokkemann stammer fra den gangen. Er glad det ikke ble ham. Pussig, herr Hamburg var også en gammel sengekamerat, alltid pen i tøyet husker jeg, korrekt, arbeidsom, pedantisk og streng men absolutt en som forsto seg på forretninger og som var snar til å investere når muligheten bød seg. Herr Hamburg kunne til tider bli for egenrådig men ingen var perfekt, heller ikke den gang. Vi var alle glade da herr Hamburg reiste fra byen men vi vil alltid takke ham for arven han etterlot seg. Utidig av herr Hamburg at det tok ham 5 år å innse at vi fortsatt ikke ønsket hans kjærlighet da han senere i livet kom med nye tilnærmelser. Like egenrådig som før. Herr Amsterdam, kanskje det er ham vi skal velge. Må bare spøre de østpå om vi får lov.

  71. Vestlandsanden 8. februar 2013 på 21:07 #

    Vestlandsk selvstyre som Catalonia jobber med?

  72. Oslo er konge 8. februar 2013 på 21:20 #

    Det skal bli godt å bli kvitt de sutrete vestlendingene. En bitteliten knølestat befolket av Gore-Tex og hvite tennissokker. Byen er Bergen og laget er Bånn. Behold oljen, den vil dere trenge, blottet for innovasjon og kultur gjennom århundrer som dere er. Godt å støtte seg på naturgoder da. Får håpe at verden ikke blir elektrisk med det første:)

    • uberaa 8. februar 2013 på 21:57 #

      oslo er konge.
      oslo er konge… et amerikansk reisemagasin beskrev forholdet ganske bra,
      «oslo is to bergen, what canberra is to sidney», glemt og ubetydelig. det var vittig å se at når amerikanske reisebyrå arrangerer «norden» turer innholder de køben, stockholm og bergen.

      … og du, vi har omtrent all fisken og vannkraften og. kos dere med lottotrekningen på hamar, opera og hovedflyplass…

    • Brandtun 8. februar 2013 på 22:52 #

      Artig at du nevner innovasjon her. Sunnmøre og Sunnhordaland er jo regioner med lav driftighet, innovasjon og arbeidsmoral sammenlignet med innlandsbønder som lever av subsidier. Not, som du ville sagt om du og dine naboer hadde skjønt sarkasme.

    • Kystprofeten 10. februar 2013 på 15:15 #

      Det er ikke kun Bergen det er snakk om. Det gjelder hele Kyst-Norge fra Rogaland til Finnmark – Norges gullkyst som flommer over rikdommer i form av fisk, olje og fantastisk natur. Vi vil være likeverdige regioner med Oslo/Østlandet, ikke under eller over, men ved siden. Vi vil styre en større del av økonomien selv og leve i fredelig sameksistens. Hustyrannen Oslo/Østlandet må vise respekt for sine slektninger! Hvis ikke vil vi ikke lengre bo i samme hus som han!

  73. Jolli 8. februar 2013 på 21:21 #

    Oslo har pengene ja,men det er jo våre penger, verdiene er skapt på Vestlandet- Da kunne vi kanskje ha fått noen penger tilbake, til å bygge en skikkelig ferjefri E 39 f.eks. og til å få hevet giftubåten ved Fedje.

  74. Roald 8. februar 2013 på 21:22 #

    Gratulerer! Oslo var flink, men du gruste ham!

  75. Øyvind 8. februar 2013 på 21:27 #

    Godt levert Hilde Sandvik !

  76. Ulf Schjølberg 8. februar 2013 på 21:28 #

    Vi i Stavanger er stolt av deg Hilde. Suverent.

    • Gjest 9. februar 2013 på 01:47 #

      Er Sandvik fra Stavanger?

      • Hilde Sandvik 9. februar 2013 på 01:49 #

        Sandvik er frå Ryfylke

  77. jan gunnar 8. februar 2013 på 21:32 #

    Hmm, Hilde Sandvik! Du er av gamal vikingslekt.

  78. Erikeies 8. februar 2013 på 22:00 #

    Det er utrolig latterlig å sko seg på andre menneskers arbeid uansett hvem du er, hva har DU gjort for verdiskaping i landet vårt. Er du automatisk et arbeidsomt menneske om du er vestlending eller NAVer om du er østlending. Isaac Newton var hvit Nord-Europeer, en gruppe jeg også er i, gjør det meg noe bedre? Dette er det samme som amerikanere som er overlegne overfor resten av verden fordi de dro til månen og oppfant Internet osv. Flinke mennesker klarte disse tingene, ikke generelle grupper som vestlendinger eller amerikanere eller østlendinger. Jobb hardt og ikke hvil deg på andre menneskers bragder!

  79. Tarik Hedi 8. februar 2013 på 22:08 #

    Enig med deg Hilde. Stå på.

  80. Oslo 8. februar 2013 på 22:25 #

    Og så lurer man på hvorfor det et krig mellom etniske minoriteter i verden, når en slik fillesak engasjerer. Hallo?! Mindreverdighetskomplekser. Trist.

    • Gjest 9. februar 2013 på 01:44 #

      Mindreverdighetskomplekeser? Du har misforstått. Det er merverdikomplekser kombinert mer raseri over urimelig og absurd østlandsk oppførsel.

    • uberaa 9. februar 2013 på 11:07 #

      mindreverdighetskompleks ja, men ikke for bergen sin del…. det er oslo som føler så intenst mindreverdighetskomplek overfor stockholm og køben. vi bergensere derimot, vet vi er best.

      hvis det er ok for dere, så la oss bli selvstendige da. om ikke annet enn for et par år for å prøve. neivel??, ikke så fristende for dere nei, tenkte meg det.

      så HOLD KJEFT DA!

    • Kystprofeten 10. februar 2013 på 15:07 #

      Fillesak du liksom. Dette er den viktigste innenrikspolitiske sak i Norge! Du kan tildele oss mindreverdighetskomplekser og andre hersketeknikker – det hjelper ikke lengre. Vi er leie av regionen Oslo/Østlandet – hele Norges hustyrann!

  81. Joakim Hove 8. februar 2013 på 22:40 #

    Herre jemini så lei jeg er av den Bergenske sutringen. Det kan tenkes at det ville ha vært mer konstruktivt å ikke benytte enhver anledning til å polarisere og skape motsetninger; Bergen er i utgangspunktet ikke veldig synlig på radaren i Oslo og når alt som kommer over fjellene er ett evig gnål så bidrar det kanskje ikke til at forholdet blir bedre?

    Bergensk nærings og arbeidsliv har ved gjentatte anledninger uttalt at de sliter med å tiltrekke seg og holde på kompetanse. Selv kom jeg positiv med ett åpent sinn til Bergen for over ti år siden, men føler stadig at jeg går rundt med svimerket ‘Østlending’ i pannen, og teller i grunnen ned dagene til barna er store nok til at jeg kan flytte ‘hjem’.

    • tabussen 8. februar 2013 på 23:38 #

      ja flytt te øst igjen og oslo :) så kan du bera «SVI» merke ditt med stolthet 😛 hehe

    • Gunnar 8. februar 2013 på 23:50 #

      Det er bare en måte å ordne det dårlige forholdet mellom øst og vest, og nord og sør. Enten må Vestlandet bli en egen stat, eller så må Norge gå over fra å være en sentralstat til å bli en føderalstat, som Tyskland og Fankrike. Norge ville med sine store forskjeller mellom regionene, være den perfekte føderalstat. Bitterheten over flere hundre års sentralisering er sterk på Vestlandet og spesielt i Bergen, og er helt naturlig. Men jeg skjønner godt frustrasjonen for folk fra Østlandet, som MÅ bo blant bergensere i Bergen. Det er sikkert ikke enkelt med en befolkning som føler frustrasjonen over utviklingen i landet så sterkt. Men jeg kan forsikre at det ikke alltid er lett å være innflytter til Oslo heller. Her får vi stadig høre om dårlig jernbane rundt Oslo, fordi alle pengene går til broer til småøyer på Vestlandet. Men forholder man seg nøytralt, går det egentlig ganske greit. Folk er stort sett greie og liketil, men av og til må man få lov til å reagere.

  82. Norn 8. februar 2013 på 22:45 #

    Han tenkte kanskje at han var askeladden :-)

  83. keddi_k 8. februar 2013 på 23:29 #

    ..og med disse guddommelige og vakre pennestrøk samlet vår nye Jeanne d’Arc Vestlandet til et Rike

  84. Didrik2 8. februar 2013 på 23:37 #

    Østlandet besøker jeg aldri, en landsdel uten substans og ryggrad. Løsrivelse fra dårskpen og solkongene er eneste farbare vei, fritt Vestland!

    • Merete Hoel 9. februar 2013 på 02:14 #

      Ja det er jo realistisk. Når skal vi slutte med disse barnslighetene.

      • Didrik2 10. februar 2013 på 10:07 #

        Når ble du ordstyrer? Det er høyst realistisk om viljen er sterk nok. Føderasjonen av uavhengige regioner er fremtiden for Norge. Hvor lenge skal vi betale for solkongene sin dekadanse i «hovedstaden»?

  85. Merete Hoel 8. februar 2013 på 23:48 #

    Jaja. Da har de skriveglade noe å putle med ei stund framover. Hva kan være viktigere enn dette, liksom.

  86. Ronny Bru 9. februar 2013 på 00:07 #

    Dette var veldig bra skrevet. No er det vel berre å venta på eit arrogant og snurt svar.

  87. Anneaarl 9. februar 2013 på 02:03 #

    Er så bra !!!

  88. Kaptein Knutsvik 9. februar 2013 på 02:03 #

    brevet frå Oslo var spikeren i kista for min del – no må det skipast eit sjølvstendeparti for VestNoreg med Bergen som hovudstad snarast! kor lenge kan me leva med å bli sett på på dette viset!

    enig og tro til Fløyen faller!

  89. Daniel 9. februar 2013 på 02:55 #

    Fantastisk respons, du er med dette innlegget blitt en av mine favoritt skribenter!

  90. Anneaarl 9. februar 2013 på 03:14 #

    Veldig godt skrevet.. Og, veldig sant :)

  91. Marius S.R. 9. februar 2013 på 06:41 #

    Denne «debatten» er noe av det verste pisset jeg har lest i hele mitt liv. Diskuter noe ordentlig, noe som har noe å si for noen sitt liv. Eller HOLD KJEFT.

  92. jassen 9. februar 2013 på 08:56 #

    Enig, men ikke et sjakktrekk med bilde av Mongstad som illustrasjon for poenget. Mongstad har vært et pengesluk fra dag 1. Statoil har måttet bokføre milliarder på tap der så det vil aldri bli lønnsomt. Men alternativet er nedleggelse og tapte arb.plasser og tapt kompetanse. Da er det bedre at bildet hadde illustrert Oslo-regionen som holdes kunstig i live ved hjelp av verdiskapningen på Vestlandet.

  93. V1B 9. februar 2013 på 09:03 #

    Takk, Hilde! :)

  94. Otis7 9. februar 2013 på 10:20 #

    Fantastisk

  95. Cosmichippo72 9. februar 2013 på 10:21 #

    Me må være forsiktig så me ikkje provoserer fram ei handelsblokade. Tenk visst austlendingane nekter å selge oss korn, poteter og … og …ja, andre ting dei lager der borte, elgkjøt, kanskje, då måtte me klart oss uten. Eventuelt dyrka korn og poteter sjøl, og når det gjelder elgkjøt, vel me har jo hjort. Hmm..? Hotell cæsar, det har dei, det ville være synd om me gjekk glipp av det!

  96. Jeremias Junk 9. februar 2013 på 10:36 #

    Selvfølgelig trenger vi Oslo!
    Oslogryta har…
    -hvitsnippkriminelle og børs-spekulanter
    -A-gjengen, B-gjengen og stort sett alle de andre bokstavgangsterene i Norge
    -korrupte vannverkdirektører med jaktslott i Afrika
    -taxisjåfører som snyter på skatten og har palasser i Pakistan
    -merkevarebutikker fulle av rike drittunger som bruker ei industriarbeider-månedslønn på ei oppklipt dongeribukse
    -Nord-Europas største konsentrasjon av narkomane
    -mest plastikk-kirurger pr innbygger
    -tusenvis av kontorbygg fulle av ubrukelige blåruss som tror Oslo er verdens navle
    -hundrevis av alvorlig sinnslidende som bor på gata eller i sosialboliger, istedenfor på institusjon
    -russebiler i millionklassen finansiert av pappa
    -Hotel Cæsar
    -tiggere og gatesanger som driter i parkene og knabber hagemøbler fra nabolaget
    -Mullah Krekar, Ubadylla Hussain, Arfan Bhatti, og tusenvis av lojale meningsfeller
    -kameratmafiaen på Youngstorget
    -gater fulle av tvangsprostituerte og brutale bakmenn
    -de samme gatene fulle av SUV’er og stasjonsvogner med barneseter
    -Engleskole og kongehus
    -de aller fleste byråkratene i Norge
    -bydeler befolket av analfabeter som banker opp homofile på åpen gate
    -tusenvis av narkolangere fra hele verden
    -trygdesnyltere og småkriminelle
    -interiør-arkitekter, stylister og botox-frisører som har nok kunder til å overleve
    -gatekjøkken-eiere som pusher salmonella-infisert smuglerkjøtt
    -Se&Hør, Her&Nå og VG
    -overbetalte snobbegutter som tror det er verdiskapning å ha fått et styreverv

    Takk Gud for at alle disse er samlet på et sted! Om vi skulle spredt disse rundt i hele landet, hadde det blitt direkte ulevelig for oss andre.

  97. grandtante 9. februar 2013 på 11:12 #

    Kan vi ikke la være å snakke så mye om Oslo. De er ikke interessante.

    • Krissern12 9. februar 2013 på 14:15 #

      Haha! Det finnes ingen ting bergensere er så monomant opptatt av som Oslo!

  98. Jeremias Junk 9. februar 2013 på 11:33 #

    Selvfølgelig trenger vi Oslo!
    Oslogryta har…
    -hvitsnippkriminelle og børs-spekulanter
    -A-gjengen, B-gjengen og stort sett alle de andre bokstavgangsterene i Norge
    -korrupte vannverkdirektører med jaktslott i Afrika
    -taxisjåfører som snyter på skatten og har palasser i Pakistan
    -merkevarebutikker fulle av rike drittunger som bruker ei industriarbeider-månedslønn på ei oppklipt dongeribukse
    -Nord-Europas største konsentrasjon av narkomane
    -mest plastikk-kirurger pr innbygger
    -tusenvis av kontorbygg fulle av ubrukelige blåruss som tror Oslo er verdens navle
    -hundrevis av alvorlig sinnslidende som bor på gata eller i sosialboliger, istedenfor på institusjon
    -russebiler i millionklassen finansiert av pappa
    -Hotel Cæsar
    -gater fulle av tvangsprostituerte og brutale bakmenn
    -de samme gatene fulle av SUV’er og stasjonsvogner med barneseter
    -Engleskole og kongehus
    -de aller fleste byråkratene i Norge
    -bydeler hvor homofile bankes opp på åpen gate
    -tusenvis av narkolangere
    -interiør-arkitekter, stylister og botox-frisører som har nok kunder til å overleve
    -gatekjøkken-eiere som pusher salmonella-infisert smuglerkjøtt
    -Se&Hør, Her&Nå og VG
    -overbetalte snobbegutter som tror det er verdiskapning å ha fått et styreverv

    Takk Gud for at alle disse er samlet på et sted! Om vi skulle spredt disse rundt i hele landet, hadde det blitt direkte ulevelig for oss andre.

  99. Bubba 9. februar 2013 på 12:38 #

    flott skrevet! og rimeleg mykje meir reflektert og intelligent en han du svarar. Det er viktig det blir skreve om dette, og engasjementet kjenner eg riv i kroppen. Eg bur i oslo sjølv, men lengter etter Vestlandet. Eg likar meg ikkje blant utakksame og sjølvsentrerte nordmenn.
    Hadde faktisk vurdert å stemt på eit slikt parti som nevnast under, og det er ein urovekkjande tanke at det spreier seg.

  100. Tvisynt 9. februar 2013 på 13:59 #

    En ting jeg lurer på, herr Oslo sitt brev til Vestlandet er jo en reaksjon på denne artikkelen http://blogg.bt.no/preik/2013/… skrevet av politisk redaktør i BT, Sjur Holsen. Hvorfor svarer da debattredaktør Hilde Sandvik? Kan ikke Holsen svare for seg selv?

  101. ella2010 9. februar 2013 på 18:14 #

    Hvorfor må en hele tiden fyre opp under ulikheter og skjevhetr.. Hva med å finne de gode felles nevnerene og de dårlige felles nevnerne og gjøre noe med det.. Bygge gode broer og relasjoner innad i landet.. Utlandinger som bosetter eg her eller som kommer fra land med borgerkriger..kan jo lett tro at ..noe er på gang. Aldir har det kommet noe godt ut fra ulikheter.. så skal vi få ett velfungerende land og kommunikasjon må vi alle slutte underbygge alt det negative i samfunnet og lete etter feil og mangler hos både den ene og den andre. Ta dokke sammen…

  102. Kystprofeten 10. februar 2013 på 12:21 #

    Hilde Sandvik, takk for et strålende brev til familiens hustyrann.

    Det Norge trenger er en sterkere grad av regionalisering, der den enkelte region får bestemme selv over større andel av inntekter og investeringsbeslutninger.
    Norges skattkammer er kysten fra Rogaland til Finnmark, heretter kalt Kyst-Norge. Jeg tror Kyst-Norge må samarbeide for å fravriste vår hustyrann penger og makt.
    Dersom de etablerte politiske partiers fylkeslag i Kyst-Norge ikke evner å ta opp kampen bør det etableres et politisk parti som fronter slaget. Jeg tror ikke dagens Kystparti er det rette. Fylkeslister er heller ikke det rette: vi trenger et landsdekkende parti med tyngdepunkt i Kyst-Norge. Jeg ser for meg et moderat borgerlig ståsted for dette partiet.

    La oss starte kampen for å komme oss ut av hustyrannens grep, med alle lovlige midler!

  103. ballec 11. februar 2013 på 11:20 #

    Hvis Vestlandet er i samboerskap med Oslo (det skulle vel være tvangssamboerskap og ikke fornuftssamboerskap), og har de andre landsdelene som søsken, ja så skulle det bety at Nord-Norge, Sørlandet og Trøndelag ikke er samboere med Oslo, men noe annet?

    Står Vestlandet i en særstiling overfor Oslo ift de andre landsdelene? Tror ikke det.

  104. MrEriksen 18. februar 2013 på 02:52 #

    Hører at mange etterlyser politikere og fagfolk (økonomer etc.) som vil kjempe for å løsrive Vestlandet fra resten av landet. Det er trolig ikke så tilfeldig at få mennesker med peiling vil jobbe for akkurat det. Tenk også på dette. Det meste som enn kan misslike i Oslo vil nødvendigvis dukke opp i den nye byen som skal bli en rik oljehovedstad.

  105. Søren 18. februar 2013 på 13:09 #

    Debatten er i grunn interessant men måten både Sandvik og Andresen skriver på gjør det hele dumt. Sandvik scorer lavest, med en helt retardert tilnærming. Til hennes info har vi et Storting med representanter valgt fra hele landet, og vektet slik at grissgrendte strøk skal høres. Å gnåle om at Oslo er maktarrogant er vås. Det Bergen definerer som «Oslo», kaller vi i Oslo for Staten. Det er det udefinerte noe som ikke gir oss det vi mener vi burde ha; vei, jernbane, helse etc.

    Andresen har noe rett, de som mener at all verdiskapning foregår langs kysten og på Vestlandet har skylapper på. I tillegg til Stavanger og Bergen er det noen klynger som produserer enormt; Austevoll, Fosnavåg/Ulsteinvik, Hitra, med flere. Det de får til er imponerende men det er langt mellom disse stedene, og for hvert av disse stedene er det mange søvnige bygder med høy arbeidsledighet og mye stønad. Næringslivet på Østlandet er mer sammensatt og derfor mindre synlig. Tandberg på Høvik ble for et par år tilbake solgt til Cisco for 15 mrd, Visma ble priset til 11 mrd. Det er to selskaper i anonyme kontorbygg langs E18 verdt 25 mrd kontant. For å oversette så en Vestlendinge kan begripe så tilsvarer dette en flåte med 250 supplyskip, ca tilsvarende alle supplyrederiene på Sunnmøre. Telenor er verdt 191 mrd, Vestlendingen vil hevde det er fordi de ringer så mye fra Austevoll til Japan. Mer riktig er det at noen hoder i et kontorbygg i Bærum oppfattet at mobil var fremtiden og etablerte seg i voksende markeder.

    Det burde forventes at Vestlendinger evner og begripe at det ikke må være et skip eller en laks fra en mære for være verdiskapning.
    Stor klem til hele landet og god arbeidsdag!

  106. Anders Ulstein 18. februar 2013 på 13:54 #

    Fint. For nokre tiår sidan kunne ein aldri ha slike kranglar utan at ein kom inn på to perspektiv som kan forklare mykje: det er sentrum-periferi-aksen til Rokkan og det er motkulturane. Mykje av politisk og økonomisk stabilitet i Norge har vore eit resultat av at ein har funne ein balanse her. Motkultur hadde ein respektert plass, og distrikta likeeins. Eg trur mange i dag synes dette er borte.
    Kulturelt og politisk opplever nok mange at landet er meir sentralisert enn nokon gong. Media og sentraladministrasjonen dreg i same lei. Vestlendingane skulle ikkje klage for høgt fordi dei har sjølve latt dette skje. Kanskje fordi vi har det bra, greier oss sjølve, har sjølvtillit, kultur og livskvalitet som det heiter. Men den dagen dette vil minke, då kjem striden om kven som eig og styrer.
    Kulturen i Oslo, slik vi får den servert i media dagleg, ser ut til å segle stadig lengre bort frå korleis vi andre ser det. Eg trur mange ser på debattane i den kulturelle og politiske eliten i Oslo som stadig meir framandarta. Ei leikegrind eller maktsentrum – kanskje begge deler…

  107. Storvesiren 19. februar 2013 på 20:44 #

    Ja, få Bergen ut av kongeriket nå! (la de få med seg Nord-Norge også)

Legg igjen en kommentar