Trykk «liker» – bli millionær!

 Liker du virkelig Idar Vollvik sine kjøkkenredskaper og kjeledresser, liker du Byggmakker, Rimi og BliVakker. no? Liker du JallaReiser og BliTynn-i-en-Fei? Jeg tror faktisk bedre om deg enn som så.

 

LIKER: Mens du klager over hvor mye dritt og reklame det er på Facebook: Jammen, så la være å trykke «liker», da!
ILLUSTRASJON: ANATOLIY BABIY/COLOURBOX

 

Du trenger ikke å kunne noe, du trenger ikke å ha god kondisjon, du trenger ikke å anstrenge deg, å øve, å yte noe, og forsake noe, å konsentrere deg. Du trenger bare å klikke liker, – så er du med i trekningen av et eller annet rasende festlig (?) produkt.
Hvor lam går det an å bli i konkurranseinstinktet? Trykk her – bli millionær! Det er ikke sånn verden fungerer. (i hvert fall ikke min) Det er ikke sånn at leverandører og butikker og tilbydere av ymse tjenester er så glade i kundene sine at de gir vekk ting for å glede noen. De markedsfører seg så å si gratis. Jo da, de gir kanskje vekk en Iphone, og en eller annen stakkar får kjenne på den ultimate lykken. I tre uker, til det kommer en nyere, feitere variant. Men firmaet som du trykker liker på, får markedsføring for en verdi tilsvarende hele bløddy Iphone-fabrikken!

 

Trykk «liker» hvis du likte dette innlegget!

 

Ved å trykke liker på en slik link/konkurranse, kommer denne handlingen opp i newsfeeden, og de av dine venner/bekjente (resten av verden for øvrig, dersom du ikke har justert innstillingene fra offentlig til litt mer privat visning) som er ørlite nysgjerrig på deg eller det du har trykket liker på, trykker på det, og får opp direkte reklame for produktet.
Nå har markedslederen hos Humbug & Easy Money AS for lengst slått champagne opp i glassene til sine medarbeidere. Treffene hagler inn. Og det er det de bruker for å selge seg inn hos større forhandlere og grossister. «Vi har 18 milliarder klikk i timen»…

 

De firmaene som har mer enn 4 i PR-IQ, gjør det hele enda litt mer intrikat: «Gå inn på siden vår, og trykk liker, og del dette bildet (av en snøfreser) så kan du vinne 30 dager på Maldivene». Jada, de vet at vi har et gen som gjør at vi blir kåt på å vinne en sydentur når sluddet står i 45 graders vinkel inn fra venstre om morgenen! Men når du trykker liker på en «side», blir du «abonnent» på det de legger ut.
Det kommer løpende tilbud og annonser og «utrolige» brukerhistorier på veggen din, mellom statusoppdateringer fra venner, og innlegg fra sider og organisasjoner som du faktisk interesserer deg for, fortere enn Florence Griffith-Joyner kom på oppløpet i sine glansdager. Og like dype kloremerker som hun kunne gitt deg på ryggen, like dype lommer har klikkefirmaene. Og du fyller dem. Mens du klager over hvor mye dritt og reklame det er på Facebook. Jammen, så la være og trykke liker da! Med mindre du virkelig liker noe, og er interessert i løpende informasjon om det. For du vinner ikke en sjit.

 

Jo da, grunnen til at Facebook fungerer, og vi kan nyte godt av de positive funksjonene, er jo at de får inntekter fra annonsørene sine, – men gidder du å være litt selektiv? Liker du virkelig Idar Vollvik sine kjøkkenredskaper og kjeledresser, liker du Byggmakker, Rimi og BliVakker. no? Liker du JallaReiser og BliTynn-i-en Fei? Jeg tror faktisk bedre om deg enn som så.
Gå inn igjen på siden til firmaet, og trykk på «likt». Da går det vekk igjen. Det er ikke mange ganger i vår teknologiske tidsalder at det er så lett å gjøre ugjort en overilet handling. Det fungerer omtrent som å klistre opp en «Reklame, nei takk» på postkassen. (altså ikke 100 %, men kraftig reduksjon. For nå har de jo navnet ditt i databasen sin..)
Trykk «liker» hvis du likte dette innlegget! Jeg tjener ikke en dritt på det, bortsett fra en liten boost på egoet. Ha en god dag!

Kommentarer