Bybanen kan slippe kvelertaket på Sandviken

Dersom byutviklingsråd Fillip Rygg og andre folkevalgte i Bergen ser litt fremover og våger seg med noen visjoner, er det ennå tid nok til å redde Ytre Sandviken. Med bybanen til Åsane har vi en historisk mulighet til å løsne et mer enn tjue år gammelt kvelertak på et av Bergens mest attraktive bo-områder.

For den gangen da tunellmaskinen Madam Felle åt seg gjennom Fløien, slapp myndighetene den like godt ut igjen i dagslyset ved Sandviken sykehus. Og gjorde seg skyldig i en av bergenshistoriens største veibrølere – de anla like godt en firefelts motorvei tvers gjennom et av byens beste og mest potensielle boligområder. I stedet for å la Madam Felle ete seg videre og komme ut der Eidsvågstunellen i dag ender i nord.

I mer enn tjue år har en firefelts motorvei med tusenvis av biler i begge retninger døgnet rundt fått lov til å forpestet alt liv mellom Sandviken sykehus og inngangen til Eidsvågstunellen. Støyplagene er store, men det alvorlige er at motorveien fortsatt holder et kvelertak på området og hindrer forsøk på en positiv byutvikling.

Og nå snakker myndighetene attpåtil om hus som må rives og om mennesker som må tvangsflyttes fordi bybanen skal frem. Med andre ord; kvelertaket på Ytre Sandviken skal bevares og Bergen skal miste enda flere attraktive boliger.

Vi husker ennå tapet av mange hundre sentrumsboliger på Møhlenpris da politikerne gjennomførte byhistoriens største tvangsflytting i forbindelse med byggingen av den nye Puddefjordsbroen. Og byggingen av den gigantiske trafikkmaskinen på Nygårdstangen som forpester hele halve søndre bydel med eksos og støy. Og byggingen av det nye ”flotte” krysset på Danmarksplass som gir beboerne alvorlige pusteproblemer.

Nå har vi i alle fall en enestående muligheten til å rette opp den mer enn tjue år gamle fadesen i Ytre Sandviken. Og da finnes det bare en løsning; Fløifjellstunellen  må forlenges til nordsiden av Eidsvåg og Helleveien må omgjøres til en tofeltsvei med bybane, sykkelsti, gangfelt og grønn beplantning som nærmeste nabo.

Akkurat den samme vellykket oppskriften som ble brukt i Inndalsveien, da bybanen ble anlagt her.

Våre kjære politikere snakker om miljø, giftlokk og støyplager fra biltrafikken. De snakker om behovet for nye sentrumsnære boligområder. De snakker om et levende grønt bymiljø og om visjonen Bergen som verdens mest miljøvennlige by. Men da kan vi ikke å la motorveien fortsatt få lov å holde kvelertak på Ytre Sandviken og å tvangsflytte mennesker som følge av bybanen.

Valget er enkelt. Det kan vi alle fall være enige om alle sammen.

Kommentarer