Mobiltelefoner og datavisualisering

Flere og flere leser historiene våre på mobil og nettbrett. Vi må  sørge for at budskapet til historiene våre ikke endrer seg etter hvilken enhet man ser visualiseringen på.

Miranda Mulligan og Pete Karl II gikk gjennom hvordan mobiltelefoner endrer måten vi må tenke på visualiseringer på. De to sentrale begrepene i design for mobil er «Mobile first» og responsivt design. Sistnevnte betyr at man lager en nettside som endrer seg etter hvilken type enhet man ser den med.

Responsivt design er veldig omdiskutert, noe Brad Frost adresserer i artikkelen: Responsive Web Design: Missing the Point

TIl nå har de fleste av oss laget visualiseringer for desktop uten tanke på hvordan utviklingen vil bli. Mulligan manet forsamlingen til å tenke mer langsiktig og sørge for at visualiseringene og historiene våre kan ha evig liv.

Wilson Miner – When We Build from Build on Vimeo.

Når man jobber med responsivt design er det viktig å ha bakhodet at endringer i layout kan endre hele historien vår. Det er viktig å gå grundig igjennom og sørge for at historien en person deler fra mobil er i samsvar med hvordan noen som leser den på desktop eller ipad ser den. Og motsatt vei selvsagt.

Man gjør dette med å planlegge for både minimum og maksimumsutgaven fra starten av. For mobilutgaven må man bryte ned visualiseringen til kjernen. Hva ønsker vi å fortelle? Hva ønsker vi å vise? Så kan man bygge ut etter hvert som man får mer plass. Det er som å planlegge for fullformat og tabloid samtidig.

I planleggingen for mobil bør man også huske hvilke muligheter mobilen har. GPS, gestures og kamera. Flere i salen nevnte at kart som regel ikke fungerte i mobilvisning. I debatten ble det også sagt at veien videre for datavisualisering er mye brukertesting.