Positive og negative faktorer ved årets Brann-lag.

Generalprøven mot Helsingborg ble ikke akkurat slik vi hadde håpet på. En ellers lovende sesongoppkjøring ble avsluttet med tap, uten at det bekymrer veldig. Brann har allerede bevist at de er ett bedre lag enn det de var i 2009. Men de har også bevist at de, som i fjor, er svært avhengig av Erik Huseklepp, og stallen er i overkant tynn.

Brann har spilt ni treningskamper siden 14. januar. Det har gitt fem seire, én uavgjort og tre tap. Brann har vist at de har noe på gang, men at de fortsatt har forbedringspotensial på mange områder.

Dette er positive faktorer med årets Brann-lag:

Erik Mjelde. Den hjemvendte sønnen har vært en av Branns aller beste denne vinteren. Han har vist at han har målteft og en kreativ venstrefot. Forsterker Brann betydelig.

Rudolph Austin: Jamaicaneren har blitt omskolert. Nå er han blitt midtstopper. Fra den posisjonen har han spilt glimrende. At han var taklingssterk visste vi, men at han kunne slå presise 40-meterspasninger, visste vi ikke. Har gitt laget en ny dimensjon.

Diego Guastavino: Teknikeren fra Uruguay har gjennomgått en forvandling. Borte er den egoistiske individualisten. I stedet har vi fått en lagspiller, en servitør, som først og fremst ønsker å gjøre Huseklepp god.

Kondisjonen: Brann-spillerne har aldri vært bedre trent. Jeg tipper at Brann kommer til å avgjøre mange kamper i slutten av andre omgang. I år har de en helt annen ork og vilje til å stå distansen helt ut.

Struktur: Det er en annen form og fasong på årets Brann-lag. Spillerne vet hvor de skal løpe, når de skal løpe, når de skal støte, når de skal falle ned.

Dette er negative faktorer med årets Brann-lag:

Manglende offensiv kraft sentralt: Brann mangler en kreativ spiller sentralt på midtbanen, en mann som kan åpne opp motstanderens forsvar, slik Martin Andresen kunne i sine beste stunder. Alternativene Bakke, Guntveit og Einarsson er alle aldrende og skadeforfulgte.

Tynn stall: Brann har mange gode spillere, men ikke nok til å bli en gullfavoritt. Hvis det blir skader på midtstopperne eller spissene, har Steinar Nilsen svært lite å velge i.

Økonomien: Med all respekt for de ansatte på Brann Stadion. Når budsjettet sprekker med 25 millioner kroner er det lite som tyder på at økonomistyringen har vært god. Det får sportslige konsekvenser. Hardball skygger banen og Roald Bruun-Hansen har ikke én krone å handle for. Det tvinger frem et salg av Erik Huseklepp. Det vil overraske meg hvis Huseklepp også er Brann-spiller om et halvt år.

 Hva tror du om årets Brann-lag?

Kommentarer

28 Svar til “Positive og negative faktorer ved årets Brann-lag.”

  1. mm 8. mar 2010 på 12:08 #

    konklusjonen blir at brann kommer til å ende et sted på nedre delen av tabellen.

  2. Stein Skipenes 8. mar 2010 på 12:23 #

    Som Brann-patriot og boende i utlandet er det fint å lese om mer fasong og styrke i laget. Ser ut som om treneren nå har fått gjort nødvendige endringer og dette kan faktisk gi en hyggeligere tabellplassering enn mange tror. Flott også å se at Huseklepp’en fortsetter den utviklingen han har hatt de siste årene! Minusene er forsvaret spesielt! Der er det for lite oppbacking hvis noen blir skadet.

  3. Engasjert 8. mar 2010 på 12:27 #

    Så lenge Brandtun og resten av styret tviholder på sine posisjoner, vil Brann være ett lag som kjemper for sin eksistens.

    Bjarne Berg har sagt seg villig til å tilføre næringslivs- og fotballkompetanse samt 40 millioner friske kr.

    Brann styres av innavl totalt blottet for selvinnsikt.

    Gi oss Bjarne Berg & co, la dem rydde opp i krisen.
    Da vil også Brann igjen komme på gullsporet

  4. Real List 8. mar 2010 på 12:40 #

    Brann må få ny styreleder?

    Viking presenterer idag Jarstein, Nevland og en til som nye spillere.

    Brann derimot presenterer total mangel på kontroll, gigantunderskudd og spillere de nesten fikk napp på.

    Det finnes ikke en kritisk styreleder i Brann som holder organisasjonen i ørene og krever resultater.

    Branns supporterleder dolker oss også i ryggen når han på vegne av Brannsupporterne forholder seg «helt rolig» til det kaoset som råder i idrettsveien.

    Doddo logrer også med halen, hver gang Brann sier logre…

    Hvorfor tør ingen stå opp for Brann, slik vi gjorde før i tiden??

    • Ole Brum 8. mar 2010 på 15:35 #

      Bare til orientering :
      Viking gikk med 17 mill. i underskudd i 2009 !

      Men, de viser tross alt vilje til å satse i år, med dyr ny trener og mange spennende signeringer.
      Brann har tenkt å spare seg til fant !

      • Høyre 8. mar 2010 på 15:49 #

        Gikk de ikke med 23,5 mill. i underskudd?

        Artig å se at det er Brandtun som er idiot nå. Kanskje får RBH litt fred en stund?

  5. Amandus Observer 8. mar 2010 på 12:53 #

    Det snakkes om å selge Huseklepp. Har man overveiet konsekvensene av å selge lagets magnet og beste spiller?

    Huseklepp er den eneste – Gustavinho unntatt – som fremviser
    et repertoar som fryder enhver entusiast. Han minner oss litt
    om Kniksen, selv om spillestilene er ulike. Kniksen var den han
    var, på godt og vondt. Huseklepp er den han er og han blir
    stadig bedre.

    Hva blir igjen på Stadion hvis «Kleppen» forsvinner?

  6. Real List 8. mar 2010 på 12:55 #

    Siden Doddo & co er så fornøyde med tingenes tilstand i Brannleiren, så vil jeg minne dem på hvordan Brannfansen kunne hatt det med Harball bak spakene:

    Les hvor glade vikingfansen er:

    http://vgd.no/sport/fotball-norsk/tema/1554001/tittel/pressekonferanse-paa-viking-stadion/side/5

  7. Palle Jekk 8. mar 2010 på 13:12 #

    Branns STORE problem er den ytterst amatørmessige ledelsen. I årene etter gullet har de demonstrert hvor udugelige de er. Dette inkluderer også RBH, selv om Doddo aldri vil så mye som diskutere det. Greit nok at han ikke har penger å handle for nå, men i 08-09 handlet han for rundt 40 mill. Likevel står vi igjen med en tynn stall, med to rene stoppere av variabel kvalitet og en omskolert midtbanespiller som beste midtstopper.

    Det økonomiske rotet taler for seg. Støtter Bjarne Berg 110%, et nytt styre må inn så fort som overhodet mulig.

    For denne sesongen ser jeg for meg følgende scenario: Brann, anført av Huseklepp, gjør det bedre enn forventet, ligger på fjerdeplass til sommerpausen. Huseklepp blir solgt, men pengene går med til å dekke underskudd, så på høsten begynner det å butte mot. Bosmanngjengen er mer opptatt av å forhandle med andre klubber enn spillet, og vi ender på en 7. plass. Publikumstallene synker og økonomien forverres. Brandtun sier at dette bare er sunt for klubben, og sier at man skal satse på lokale talenter.

    Men bare rolig, det er jo i 2011 vi skal være på gullsporet igjen, ihvertfall ifølge Dahl og RBH. Jadda.

  8. andre 8. mar 2010 på 13:15 #

    Erik Mjelde inn på sentral midtbane, så løser savnet av en kreativ kraft seg. Mjelde er en arbeidssom og smart fotballspiller, som både kommer til å løpe de nødvendige kilometerne og har blikk, ro og presisjon nok til å tre igjennom de forløsende pasningene til kantene og Guastavino/Huseklepp. I tillegg er han naturligvis målfarlig selv. Mjelde kan naturligvis brukes på venstreflanken, som han har blitt det nå i vinter etter at Vaagan Moen ble skadet. Men det er ikke i denne posisjonene at han best kommer til sin rett, tror jeg. Få Mjelde inn sentralt, så blir han en gigantisk hit.

  9. Pessimist 8. mar 2010 på 13:41 #

    Glem ikke Brandtuns uttalelse: hvor han sa at Brann ikke hadde klart å redde økonomien bla fordi de mislyktes å selge Husekleppen. Vår kjuagutt!!

  10. A.N. 8. mar 2010 på 13:58 #

    Støtter både andre og Palle Jekk. Ellers mener jeg at det må finnes spillere lokalt som er bedre enn Bakke og Einarson å bruke på midtbanen (skal ikke mye til), og omskoler PVM til v-back og finn en annen lokal spiller til vingrollen hvis Mjelde skal på midten. Og Kvisvik kan man sikkert få billig for øyeblikket. Han er raskere enn Bakke, og i en annen liga når det gjelder spilleforståelse, for ikke å snakke om pasningsfoten. Kvisvik i drittform tilfører mer enn Bakke gjør
    uansett. Bakke gjør sitt beste for å kamuflere alle gangene han egentlig burde ha nådd ballen. Mener også at etter at Fakiri fikk det «til å sitte» i fjor, var blant Branns beste.

  11. Heia 8. mar 2010 på 14:05 #

    Kan vel konkludere med at Brann ikke har noen som helst plan offensivt, og at det meste skjer på måfå med lange baller opp mot Huseklepp og Guastavino. Med andre ord; jævlig. Steinar Nilsen er et av Branns mange problemer. Vi kommer ALDRI til å spille fin, underholdende fotball under Steinar.

  12. Ønsker End Ring 8. mar 2010 på 14:20 #

    Gode ledere handler:
    http://fotball.bt.no/eliteserien/article163108.ece

    I Brann snakker man bare, om hvor god man skal bli bare man er positiv…

  13. Krompen 8. mar 2010 på 14:30 #

    Stemmer det at Helstad er på vei hjemover innen kort tid ?

  14. Krompen 8. mar 2010 på 14:32 #

    En sak til, det er bare å undres over at plaseringene 1, 2 og 3 i sesongen 2009 ble ledet av svensker. Det samme skjer i sesongen 2010. Smatt litt på den der resten av dagen, så finner vi svar og hint på en rekke spørsmål.

  15. Bevist 8. mar 2010 på 15:04 #

    Har Brann alt bevist at de er et bedre lag enn i fjor. Når og hvor beviste de det. Se på hvilke lag de har møtt i treningskampene – en blir ikke akkurat overbevist.
    Men når det er sagt, så håper da også jeg at du har et poeng med at noe er bedre enn i fjor. Problemet du peker på med sentral-midtbanen er jeg også enig i. Jeg tenker hva om Mjelde spilte sentralt når Moen ble klar igjen… En ung kreativ spiller som også var løpssterkt hadde i alle tilfeller hvert friskt. Tror desverre årets sesong blir akkurat like varierende som mannskapet tilsier. Vi har noen svært gode spillere, så har vi spillere som knapt er annet enn stallfyll. Derfor vil prestasjonene variere slik Brann hahr for vane å gjøre. Kanskje slår vi Rosenborg, for deretter å tape for Kongsvinger

  16. Stig Karlsen 8. mar 2010 på 15:26 #

    Brann har ingen andre ting å gjøre enn og kaste kortene, velge et nytt styre og ansatte en ny direktør som har troverdighet andre steder enn i korridorene på stadion.

    Hardball har slengt penger etter Brann og bidratt til uansvarlighet, uforsvarlig høye kostnader og økonomisk kaos. Dersom Hardball vil bidra i fremtiden bør dette være øremerkede midler til talentsatsing og til potensiale salgsobjekter. Brann bør bli best i Norge når det gjelder talenter og talentutvikling.

    Når klubben er i den posisjonen kan de igjen drømme om seriegull. Klubben sine faste kostnader må ned på et nivå som gjør at klubben klarer driften basert på sin kjernevirksomhet. Bruk penger på gode trenere og ernæringsfysiologer og lær av Barcelona og Arsenal som sannsynligvis er best i verden når det gjelder unge spillere.

    Det skulle ikke være mer naturstridig at en norsk 17-årig kan prestere for Brann, enn at tilsvarende unge spillere kan gjøre det hos tidligere nevnte klubber. Skal Brann ha noen troverdighet i fremtiden bør mist halvparten av spillerne være lokale med hjerte i klubben. Slike gutter er som oftest langt mer lojal og skaper en helt annen entusiasme rundt klubben.

    Nå får vi bare krysse fingrene og håpe på det beste, men jeg frykter skader og karantener. Austin i forsvaret blir nesten som russisk rullet spør du meg.

  17. DBD 8. mar 2010 på 15:40 #

    Det ser vel og bra ut nå. Ingen kamper spilt og vi har en nesten skadefri stall. Men :-)

    Vi har et styre som fremdeles sitter. BT og BA mener at det bør de fortsette med fordi Bjarne Berg og Hardball ikke skal legge seg opp i driften. Hallo!? Det dreier seg ikke om det, men at styret er inkompentente OG løgnaktige. De visste at driften ville gi 25 mill i underskudd eller noe deromkring, men evner å si at de vil gå i null. Det betyr enten udugelig eller at man lyger for medlemmene. Hadde det vært et hvilket som helst annet styre i en hvilken som helst bedrift hadde styret vært kastet og muligens anmeldt. Men ikke i Brann :-)

    Hvordan Brann ser ut når neste vindu er stengt, gjenstår å se, for ikke å snakke om etter denne sesongen. Hardball har lukket lommeboken. Og de pengene som ellers kunne gitt en del lokale talenter over tid er borte. Masse spillere har kontrakter som går ut i år.

    Tusen takk Brandtun for å forsøke å gjøre oss til Lyn. La oss håpe du ikke lykkes!

    Fotballmessig peker det opp. Alt annet peker ned. Jeg er ikke optimist. Dessverre!

  18. Ørneredet 8. mar 2010 på 16:16 #

    Brann har et svært tynt defensivt fundament. Farten er helt fraværende og rutinen til Austin og Amankwah kan vel ikke heller skrytes av. Vi får håpe at Bjarnasson holder seg frisk, og at Austin ikke gjør for mange taktiske blundere.

    Austin sin spillestil kan gjøre han meget sårbar for suspensjoner også.

    Jeg er redd det blir mye baklengsmål i år også.

  19. happy 8. mar 2010 på 17:59 #

    eg er helt for at vi skal ha minimum 5 lokale spillere på brann. men hvor tror dere at disse spillerene helst vil spille, jo i england , spania, tyskland etc,etc,(det er der pengene er og penger styrer mye av livet vårt dessverre!)

    tror dere at BRANN har råd til å holde på alle de spillerene som vil lenger enn til Brannstadion, Nei.
    hva må brann gjøre? jo få inn kapital ref,berg og 40 mill!
    visst ikke er eg redd for at Brann spiller noen div lavere innen 5 år , desverre.men eg håper ikke det.

  20. eg skal på brann mot fkh frydenbø 8. mar 2010 på 20:45 #

    brann har ein god stall

  21. hm... 9. mar 2010 på 01:46 #

    synes de er betenkelig at folk har stor tru på medalje.
    Huse forsvinner til sommeren, får berre håpe på at RBH signerer ny kontrakt med han før den tid.

    Grunnen til at brann sliter økonomisk er ogso grunna RBH.
    For han har stått for mange bomkjøp som har kostet brann, i tillegg til å signere såkalt sikre spillere for å vere på den sikre sida.
    Gylfi hadde hatt suksess i norge før og vart signert uten skepsis med skadehistorikk, han er vel i beste tilfelle på benken. bakke vart signert og fekk god lønn for å vere ute me karantene eller skade.

    korleis hadde i tillegg resultatet ifjor vore uten salget av karadas og bjørnson? i tillegg til at hardball hjalp brann med å finpusse på budsjettet?

    RBH vart interjuvet i vinter og skyldte på at de ikkje er mange ressurser til å sjekke opp spillere og at økonomiske krisa oppsto tidligare enn de virka som.
    Når peddien signerte inn spillere so låg brann i bunn økonomisk, første året til RBH var når dei vann gull og fekk 12mill i overskudd? hadde ikkje dei penga då til å sjekke opp bedre spillerne? hadde ikkje dei fått lovnad frå hardball om hjelp til å investere? men i staden trudde dei at de skulle gå me samme laget—

    Nei RBH kan ta sei en bolle, for når sportslig motgang starter då går ikkje økonomien oppover akkurat.
    so trur mykje av det ligger bak at vi fekk inn en sportsdirektør som ikkje kunne rolla si.
    greit nok sikkert god papirmølle i nff, men ikkje nåke i nærheita av ett nettverk når de kom til å hente inn spillere.

    Blir berre so j**** irritert!

    Doddo er merkelig optimist får eg en følelse av, men so er ikkje eg den som oftest er enig me han.

  22. Kenneth.N 9. mar 2010 på 14:50 #

    Merkelig så mange som er SIKKER på at Brann skal gjøre det dårlig i år.
    Jeg mener vi skal gi spillerne en sjangs, og alle ekte Brann supportere bør møte på staddaen mot Haugesund!
    Jeg er møkk lei medgangssupportere !

  23. hm... 9. mar 2010 på 15:05 #

    har sesongkort og synes de er greit å vere pessimistisk!
    sjølv om brann er bedre trent so er de dei somme spillerne der i år utenom mjelde.
    Greit å heller få en opptur ved å vere pessimistisk på forhånd;)

  24. Gwen 9. mar 2010 på 16:00 #

    Brann har EN bra spiller,Huseklepp.Og takket være han,så klarer nok Brann en plassering midt på tabellen i år.Uten han,så hadde laget kjempet mot nedrykk!.

  25. John 9. mar 2010 på 19:31 #

    Jeg må si jeg er uvanlig enig med Doddo her. Og bra er det! Jeg ergrer meg fortsatt over at vi ikke kjøpte han ungarnske midtstopperen, han var virkelig god. Han og Olafur ville blitt et radarpar, men Jawen i bakhånd ville det vært gode greier.

    En annen perfekt forsterkning ville ha vært å hente Helstad hem igjen. Tenk dèt offansive våpenet;
    ——-Huseklepp——Helstad—–
    ————-Mjelde—————
    –PVM——–Jaiteh———-JGS–

    Litt usikker på venstrebacken, men synes el fakiri hører hjemme til høyre. Opdal i mål.

    Nei, hiv styret til strilelandet, og la Bjarne Berg bli hørt!

    Har forresten full støtte til det sportslige apparatet med nordlendingene+RBH.

  26. Espen 10. mar 2010 på 12:30 #

    Ufyselig drittlag, som før. Ingenting er forandret.

    Blir spennende så se hvor mange beinbrudd Bakke, Austin og co. klarer å pådra andre stakkarerer i år.